Opublikowane: 2024-03-231

Zarys repertuaru pieśni tworzonych od romantyzmu do modernizmu przez słowackich kompozytorów do poezji obcojęzycznej

Miriam Žiarna
Edukacja Muzyczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.16926/em.2023.18.01

Abstrakt

Praca przedstawia spojrzenie na kompozytorów słowackich i ich twórczość pieśniarską, ze szczególnym uwzględnieniem pieśni świeckich z towarzyszeniem fortepianu do tekstów obcojęzycznych poetów niemieckich, austriackich, węgierskich, francuskich, angielskich, włoskich, polskich, rosyjskich, ormiańskich, szwedzkich i czeskich. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej części artykułu dokonany zostanie przegląd kompozytorów i dzieł od założycieli słowackiej muzyki narodowej po kompozytorów słowackiej nowoczesności muzycznej. Drugi artykuł zawiera przegląd kompozytorów słowackiej awangardy muzycznej do współczesności. Naszym celem jest podsumowanie wyżej wymienionego repertuaru pieśni, a co za tym idzie – przedstawienie obrazu rozwoju wokalnej literatury obcej w historii muzyki słowackiej, m.in. możliwość ich wykorzystania w repertuarach koncertowych śpiewaków wszystkich rodzajów głosów.

Słowa kluczowe:

kompozytorzy słowaccy, pieśni, śpiew z fortepianem, poeci, teksty w języku obcym

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Žiarna, M. (2024). Zarys repertuaru pieśni tworzonych od romantyzmu do modernizmu przez słowackich kompozytorów do poezji obcojęzycznej. Edukacja Muzyczna, 18, 173–190. https://doi.org/10.16926/em.2023.18.01

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.