Games and the teacher-headmaster relationship

Games and the teacher-headmaster relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.02

Keywords:

transactional analysis, games, school, teacher, headmaster

Abstract

The article describes several of these transactional analysis games which may occur in the relationship between the teacher and the school headmaster. Despite giving these games new names corresponding to the school environment, they partially refer to games that have been widely described in the literature. To make the article understandable to readers unfamiliar with the theory of transactional analysis too, theoretical concepts which are necessary to understand and analyze the presented examples were introduced. This specifics of school functioning as a workplace was discussed, which is reflected in the forms of games occurring in the school environment. Five example games were presented and two hypothetical situations in which the games occurred were analyzed in detail. The final reflections were enriched with conclusions on the consequences of games occurring in the headmaster-teacher relationships, and with a discussion on ways to exit games and reduce their negative repercussions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agata Szekiełda, Adam Mickiewicz University in Poznan, Poland

Mgr Agata Szekiełda, psycholog, matematyk, doktorantka na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki UAM w Poznaniu. Psychoterapeutka, w trakcie procesu szkolenia w nurcie analizy transakcyjnej. Zainteresowania naukowe: związki psychiki i ciała (psychosomatyka, zaburzenia somatoformiczne, zaburzenia odżywiania), trauma relacyjna, zaburzenia osobowości.

Bartłomiej Przybylski, Adam Mickiewicz University in Poznan, Poland

dr Bartłomiej Przybylski, matematyk, informatyk, adiunkt na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu. Poza studiami kierunkowymi, ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania (MBA). Nauczyciel szkolny i akademicki, posiadający doświadczenie w nauczaniu przedmiotów matematycznych i informatycznych. Jego zainteresowania obejmują również teorię analizy transakcyjnej ze szczególnym uwzględnieniem relacji w przedsiębiorstwach.

References

Berne, E. (2019). Dzień dobry... i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Berne, E. (2017). W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydanie V. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Cierpiałkowska, L., Nowicka-Gawęcka, H. (2005). Wybrane zagadnienia z analizy transakcyjnej. Gestalt 62(1), 5–29.

Harwas-Napierała, B. (2005). Etyczne aspekty manipulacji. Poznańskie Studia Teologiczne, 18, 247–259.

Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.

Karpman, S.B. (1968). Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis Bulletin 7(26), 39–43.

Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Published

2019-12-31

How to Cite

Szekiełda, A., & Przybylski, B. (2019). Games and the teacher-headmaster relationship. The Educational Transactional Analysis, (8), 31–43. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.02

Issue

Section

Transactional analysis in education
Loading...