Abstrakt
Główną ideą jaka towarzyszy powstaniu niniejszego artykułu jest próba uporządkowania relacji dotyczących związków między różnicą jako efektem przemian kultury, a tożsamością jednostki rozumianą jako poczucie ciągłości, stałości i integralności, a także podjęcia refleksji nad charakterem i zasięgiem różnic w społeczeństwie polskim drugiej dekady XXI wieku. Stawiam zatem pytanie o główne sfery różnic, ale i o to jakie konsekwencje dla naszej tożsamości mają różnice, jak wpływają na jej konstruowanie? Jakich przeżyć są źródłem? Jak różnice wpływają na nasze społeczne uczestnictwo, samoocenę czy podejmowane w istotnych sferach życia decyzje?Wreszcie, pytanie o różnice to także, a może przede wszystkim pytanie o wartości i o to gdzie w sytuacji doświadczania, uświadamiania sobie różnicy poszukiwać płaszczyzn porozumienia i aksjologicznej identyfikacji? Z jakich doświadczeń rodzinnych i elementów przekazu międzypokoleniowego warto wówczas korzystać? Powyższe pytania stanowią jedynie ramę podjętych w artykule rozważań.
Bibliografia
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych (tłum. J. Doktór). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk: GWP.
Easton, D. (1999). Eastern Europe at the Crossroads of Democratic Transitions. Evaluating Support. Comparative Political Studies, 32 (1).
Galarowicz, J. (1997). Fenomenologiczna etyka wartości. Kraków: PAT.
Galas, B. (2003). Orientacje społeczne młodzieży w warunkach nowego ładu społecznego. W: B. Idzikowski (red.), Młodzież polska w nowym ładzie społecznym. Księga pamiątkowa z okazji 70. rocznicy urodzin profesora Mariana Hajduka (s. 145–167). Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Goodman, N. (2000). Wstęp do socjologii (tłum. J. Polak, J. Ruszkowski, U. Zielińska). Poznań: Zysk i Spółka.
Heidegger, M. (2001). Zasada racji (tłum. J. Mizera). Kraków: Wydawnictwo Suszyński i Baran.
Karkowska, M., Hucko-Biernat, O. (2021). Reprezentacje społeczne pandemii COVID-19. Strategie pacjentów POZ wobec zagrożenia chorobą. W: K. Łakomiak (red.), Lockdown. Prawo i społeczeństwo (s. 345–365). Łódź: Wydawnictwo Archeagraph.
Kiciński, K. (2001). Młodzież wobec problemów polskiej demokracji. Warszawa: Wydawnictwo LTW.
Kociuba, J. (2014). Od idei tożsamości do koncepcji różnicy. Zmiana idei ja i koncepcji tożsamości w nauce i kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.
Maslow, A. (2006). Motywacja i osobowość (tłum. J. Radzicki). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Narracja – tożsamość – wychowanie. Perspektywa przejścia i z zmiany. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3 (55), 37–53.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.
Tarnowski, J. (1989). Dialogi pedagogiczne. T. 1. Trudne sprawy młodych. Warszawa: Wydawnictwo ATK.
Tischner, J. (2005). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Walczak, A. (2021). Rekonceptualizacja różnicy w kontekście tożsamości podmiotu działającego. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 13 (2), 88–108.
Znaniecki, F. (1973). Socjologia wychowania. T. 1. Wychowujące społeczeństwo. Warszawa: PWN.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2022 Podstawy Edukacji