Abstract
The main idea that accompanies this article is an attempt to organize the relations between the difference as a result of cultural changes and the identity of the individual understood as a sense of continuity, permanence and integrity, as well as to reflect on the nature and scope of differences in Polish society in the second decade of the 21st century. Therefore, I ask a question about the main spheres of differences, but also about the consequences for our identity of differences, how do they influence its construction? What experiences are the source of them? How do differences affect our social participation, self-esteem or decisions made in important spheres of life? Finally, the question of differences is also, and perhaps above all, a question about values and where, in the situation of experiencing and realizing the difference, to look for grounds of understanding and axiological identification? What family experiences and elements of intergenerational transmission should then be used?
References
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych (tłum. J. Doktór). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk: GWP.
Easton, D. (1999). Eastern Europe at the Crossroads of Democratic Transitions. Evaluating Support. Comparative Political Studies, 32 (1).
Galarowicz, J. (1997). Fenomenologiczna etyka wartości. Kraków: PAT.
Galas, B. (2003). Orientacje społeczne młodzieży w warunkach nowego ładu społecznego. W: B. Idzikowski (red.), Młodzież polska w nowym ładzie społecznym. Księga pamiątkowa z okazji 70. rocznicy urodzin profesora Mariana Hajduka (s. 145–167). Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Goodman, N. (2000). Wstęp do socjologii (tłum. J. Polak, J. Ruszkowski, U. Zielińska). Poznań: Zysk i Spółka.
Heidegger, M. (2001). Zasada racji (tłum. J. Mizera). Kraków: Wydawnictwo Suszyński i Baran.
Karkowska, M., Hucko-Biernat, O. (2021). Reprezentacje społeczne pandemii COVID-19. Strategie pacjentów POZ wobec zagrożenia chorobą. W: K. Łakomiak (red.), Lockdown. Prawo i społeczeństwo (s. 345–365). Łódź: Wydawnictwo Archeagraph.
Kiciński, K. (2001). Młodzież wobec problemów polskiej demokracji. Warszawa: Wydawnictwo LTW.
Kociuba, J. (2014). Od idei tożsamości do koncepcji różnicy. Zmiana idei ja i koncepcji tożsamości w nauce i kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.
Maslow, A. (2006). Motywacja i osobowość (tłum. J. Radzicki). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Narracja – tożsamość – wychowanie. Perspektywa przejścia i z zmiany. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3 (55), 37–53.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.
Tarnowski, J. (1989). Dialogi pedagogiczne. T. 1. Trudne sprawy młodych. Warszawa: Wydawnictwo ATK.
Tischner, J. (2005). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Walczak, A. (2021). Rekonceptualizacja różnicy w kontekście tożsamości podmiotu działającego. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 13 (2), 88–108.
Znaniecki, F. (1973). Socjologia wychowania. T. 1. Wychowujące społeczeństwo. Warszawa: PWN.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji