Abstract
The aim of this paper is to present a novel educational scheme based on the so called „original play” as implemented by international school exchange programme conducting Education for Peace project whose participants were Polish and Austrian children. The authors of the paper describe the experience connected with original play in the light of European approach to education including learning through experience and learning to live in a community. The exchange described in the paper meets the demands and challenges of contemporary education and life in united Europe together with its problems such as aggression, violence, lack of tolerance and respect to the Other or cross-cultural integration. Original play sees childhood as a valuable stage in the development and learning process of the human being and a source of humanistic values. The authors try to focus on the neglected and underestimated role of children in removing cultural, language and social barriers and show how original play creates conditions that are fundamental for developing and sustaining world peace.
References
Aronson, E. (1987). Człowiek – istota społeczna. J. Radzicki (tłum.). Warszawa.
Banach, C. (1996). Raport w sprawie obecności aksjologii systemów wartości w procesie edukacyjnym. W: W. Szewczuk (red.). Świat wartości i wychowanie. Warszawa.
Banach, C. (2001). Wartości w systemie edukacji. Lider, 3.
Blusz, K. (1992). Edukacja i wyzwolenie. Kraków.
Czaja-Chudyba, I. (2006). Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela. Kraków.
Danilewska, J. (2003). Agresja u dzieci – szkoła porozumiewania. Warszawa.
Delors, J. (red.) (1998). Edukacja jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa. W. Rabczuk (tłum.). Warszawa.
Denek, K. (1999). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń.
Donaldson, O. F. (1993). Playing by Hart: The Vision and Practice of Belonging. Nevada City, CA.
Donaldson, O. F. (2006). Pokój jest w zabawie dziecka: materiały szkoleniowe Centrum Promocji ORIGINAL PLAY. Warszawa.
Donaldson, O. F. (2008). „Original Play”™ – podstawa uczenia się i rozwoju dzieci. W: A. Gofron, M. Piasecka (red.). Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Częstochowa.
Edukacja dla Europy: raport Komisji Europejskiej (1999). I. Wojnar, J. Kubin (tłum.). Warszawa.
Exley, H. (red.) (2003). Na nasze Tysiąclecie. B. Śliwerski, M. Wik, R., P. Stencel (tłum.). Częstochowa.
Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być. Raport UNESCO. Z. Zakrzewska (tłum.). Warszawa.
Gofron, A., Piasecka, M. (red.). Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Częstochowa.
Gordon, T. (1991). Wychowanie bez porażek: rozwiązywanie konfl iktów między rodzicami a dziećmi. A. Makowska, E. Sujak (tłum.). Warszawa.
Graczykowska, J. (2008). Doświadczenia i korzyści z wdrażania programu „Original Play”™ wśród dzieci i młodzieży w Polsce. W: A. Gofron, M. Piasecka (red.). Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Częstochowa.
Grelowska, W., Karbowniczek, J. (red.) (2005). Nauczyciel i uczeń we wspólnej przestrzeni edukacyjnej. Częstochowa.
Grochulska, J. (1992). Carl Rogers – koncepcja edukacji. W: Gestalt. Wydanie specjalne. Psychoedukacja. Psychopedagogika. Profilaktyka. Kraków.
Gubernat, I., Matusiak, A. (red.) (2005). Przesłanie. Jan Paweł II. Warszawa.
Handy, Ch. (1999). Głód ducha. Poza kapitalizm. Poszukiwanie sensu w nowoczesnym świecie. J. Pieńkiewicz (tłum.). Wrocław.
Harciarek, M. (2008). Podstawy psychologii realistycznej według Karola Wojtyły czyli „Od fenomenu do fundamentu”. Katowice.
Kupisiewicz, C. (2006). Projekty reform edukacyjnych w Polsce: główne tezy i wpływ na funkcjonowanie szkolnictwa. Warszawa.
Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.) (2003). Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa.
Libiszowska-Ziółkowska, M., Ostrowska, K. (red.) (2008). Agresja w szkole. Diagnoza i profi laktyka. Warszawa.
Moulthrop, G. (2003). Matka Teresa. Żyć miłością. Wybór nauk Matki Teresy o miłości. A. Świerżewska (tłum.). Warszawa.
Niktorowicz, J. (2007). Edukacja międzykulturowa. Gdańsk.
Olechnowicz, H. (2006). Dziecko własnym terapeutą: jak wspomagać strategie autoterapeutyczne dzieci z dysfunkcjami więzi osobistych. Warszawa.
Rogers, C. (1992). Tworzenie klimatu wolności. W: K. Blusz (wyb. i oprac.). Edukacja i Wyzwolenie. Kraków.
Sikorski, W. (2006). Magiczna moc dotyku. Charaktery, 8.
Szempruch, J. (2001). Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów.
Taylor, C. (1995). Źródła współczesnej tożsamości. A. Kopacki (tłum.). Kraków.
W perspektywie roku 2010, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Warszawa 1995.
Wojnar, I., Kubina, J. (red.) (1996). Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Warszawa.
Wojtyła, K. (1985). Osoba i czyn. Kraków.