Social and Cultural Aspects of Functioning of People Suffering from Hearing Disability
Pdf (Język Polski)

Keywords

deaf community
intercultural education
language and cultural minority,
hearing disability

Abstract

The objective of the article is presentation of people with hearing disability as a community who create an own culture and its characteristic. The etiology of forming the deaf community has been presented, as well as criteria of recognizing it as a language and cultural minority. A presentation of terms such as multiculturalism, interculturalism and references of assumptions of international education to social and cultural aspects of deaf people’s functioning in the environment of people with functional sense of hearing has been provided.

Pdf (Język Polski)

References

Bartnikowska, U. (2010). Głuchota – mniejszość językowa, kulturowa, pogranicze..., czyli społeczny kontekst badania zjawisk związanych z uszkodzeniem słuchu. Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy, 4.

Gregory, S., Hartley, G.M. (1991). Constructing Deafness. London – New York.

Grzybowski, P. (2008). Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy. Kraków.

Markowska, D. (1990). Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4.

Niemiec, J. (1999). Wielokulturowość jako tendencja i projekcja edukacji. W: J. Nikitorowicz, M. Sobiecki (red.). Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym. Białystok.

Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok.

Nikitorowicz, J. (1999). Projektowanie edukacji międzykulturowej w perspektywie demokratyzacji i integracji europejskiej. W: J. Nikitorowicz, M. Sobiecki (red.). Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym. Białystok.

Nikitorowicz, J. (2002). Edukacja międzykulturowa wobec dylematów kształtowania tożsamości w społeczeństwach wielokulturowych. W: E. Malewska, B. Śliwerski (red.). Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Kraków.

Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk.

Rosół, A. (2007). Wielokulturowość jako wyzwanie dla Europy. W: K. Rędziński, I. Wagner (red.). Wielokulturowość w przestrzeni edukacyjnej. Częstochowa.

Stokoe, W.C., Casterline, D.C., Croneberg C.G. (1976). Dictionary of American Sign Language on Linguistic Principles. Silver Spring, MD.

Szczepankowski, B. (1999). Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa.

Szkudlarek, T. (2003). Pedagogika międzykulturowa. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. T. 1. Warszawa.

Świdziński, M. (2005). Języki migowe. W: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.). Podstawy neurologopedii. Opole.