Abstract
This article aims to reconstruct the basis of the therapeutic concept of Antoni Kępiński, one of the most outstanding Polish psychiatrists, along with considering the possibility of relating the main assumptions of axiological psychiatry, as well as the phenomenological and existential foundations underlying his way of perceiving the relationship with the patient, to more general, pedagogical relationships in the process of upbringing. For this purpose, I will analyze critical events (turning points) in the psychiatrist's biography, theoretical inspirations that are a source of reflection as well as the subsequent development of the concepts of mental health, illness and individual well-being. Then I will reflect on which of them can be an inspiration for contemporary pedagogical thinking and activities.
References
Buber, M. (1992). Wybór pism filozoficznych. Ja i Ty.(Me and I) (transl. by J. Doktór). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia (Identity and the Life Cycle) (transl. by M. Żywicki). Poznań: Zysk i spółka.
Frank, S. (2007). Niepojęte. Ontologiczny wstęp do filozofii religii (transl. by T.Obolevitch). Tarnów: Biblos.
Frankl. V. (2011). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holocaustu (transl. by A Wolnicka). Łódź: Czarna Owca.
Husserl E. (1982). Medytacje kartezjańskie (transl. A. Wajs). Warszawa: PWN.
Jankowski, K. (1976). Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej. Warszawa: PIW.
Kant, I. (1964). Krytyka władzy sądzenia (transl. J. Gałecki, A. Landman).Warszawa: PWN.
Kępiński A. (2002). Poznanie chorego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna. Warszawa: PWN.
Krasnodębski, Z. (1986). Rozumienie ludzkiego zachowania. Rozważania o filozoficznych podstawach nauk humanistycznych i społecznych. Warszawa: PIW.
Leśniak, E. (2014). Antoniego Kępińskiego kontakt z pacjentem In: A. Hennel-Brzozowska, S. Jaromi (eds.), Przeciw melancholii. W 40. rocznicę wydania „Melancholii” Antoniego Kępińskiego. Kraków: Fides i Ratio.
Maslow, A. (2004). W stronę psychologii istnienia (transl. by I. Wyrzykowska). Poznań: Rebis.
Mateja, A. (2019). Poznawanie Kępińskiego. Biografia psychiatry. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Rogers, C.R. (2002). O stawaniu się osobą: poglądy terapeuty na psychoterapię (transl. by M. Karpiński).Poznań: Rebis.
Rożnowska, K. (2024). Antoni Kępiński. Portret genialnego psychiatry. Kraków: Mando Inside.
Ryn, Z.J. (2007). Antoni Kępiński-wzór lekarza uczonego i nauczyciela. Etyka w Życiu Gospodarczym, 10(2), 105–116.
Szmidt, K. (2012). Epifania i doświadczenie krystalizujące w biografii twórczej. Próba zarysowania pola badawczego. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(60), 73–86.
Śliwerski, B. (2001). Program wychowawczy szkoły. Warszawa: WSiP.
Tymieniecka J. (1987). Zagadnienia filozoficzne naszych czasów. Akt twórczy człowieka jako ostateczne źródło racjonalności In: W. Strzałkowski (ed.), Prace Kongresu Kultury Polskiej, vol.6. Filozofia polska na obczyźnie. Londyn: Polskie Towarzystwo Naukowe na Obczyźnie.
Wittgenstein, L. (1972). Dociekania filozoficzne (transl. by B. Wolniewicz), Warszawa: PWN.
Netography
https://nauka-polska.pl/#/profile/scientist?id=216198&_k=yhh0y2 [access: 11.07.2024].
https://ogrod-nauk.pl/antoni-kepinski-i-jego-niezwykla-monografia-poznanie-chorego/ [access: 8.07.2024].
https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177333,25596208,antoniego-kepinskiego-interesowal-czlowiek-a-nie-tylko-choroba.html/ [access: 2.07.2024].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Magda Karkowska