Educational challenge: changing the ecological awareness of the continuity of the human species

Abstract

The educational challenge, the change of the ecological consciousness is the condition of the continuity of the human species. The article contains the main thesis: the threat of the natural environment is the threat for the survival of human species. The author proposes two new pedagogical terms: widely apprehended ecological consciousness and the system idea of the protection of the nature. He also writes about Poles ecological consciousness and describes the various models of the development of present societies, taking into account their relation to the natural environment. The article contains the most important attributes of the ecological education and its representatives as well as characteristic of the kinds of ecological consciousness. The ecological education is presented in global dimension.

Pdf (Język Polski)

References

Botkin, J. W., Elmandjra, M., Malitza, M. (1982). Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Raport Klubu Rzymskiego. Warszawa.

Burger, T. (2000). Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego u progu XXI wieku. Warszawa.

Domka, L. (1998). Kryzys środowiska a edukacja dla ekorozwoju. Poznań.

Gajewski, K., Mendaluk, Z. T. (2000). Leksykon ekologiczny. Zielona Góra.

GfK Polonia (2005). Badanie świadomości ekologicznej Polaków. Raport dla Bayer Sp. z o.o. Październik 2005. http://www.eduskrypt.pl (2008).

Hull, Z. (1984). Świadomość ekologiczna. Aura, 11.

Łukaszewicz, R. (1994). „Leczenie głupoty” i… czyli Salony Edukacji Ekologicznej NATURAmy. Wrocław.

Mirowski, W. (1999). Świadomość ekologiczna współczesnego społeczeństwa polskiego. W: W. Mirowski (red.). Świadomość ekologiczna i społeczne ruchy „Zielonych” w Polsce. Warszawa.

Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki. Problemy Ekorozwoju, 1.

Propozycje dla przyszłości. Społeczeństwo konserwacyjne. J. Krycki (tłum.). Warszawa.

Valaskakis, K. i in. (1988). Propozycje dla przyszłości. Społeczeństwo konserwacyjne. J. Krycki (tłum.). Warszwa.

Valaskakis, K. (2008). http://www.new-school-of-athens.org.

Vopel, K. W. (2003). Myśleć jak góra, czuć jak rzeka: zabawy i eksperymenty uczące szacunku do przyrody dla dzieci w wieku od 6 do 12 lat. A. Skwara (tłum.). Kielce.

Wołoszyn, S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce.

Zieliński, P. (1995). Systemy wartości społeczeństw konsumpcyjnych – przegląd niektórych stanowisk. W: Z. M. Zimny (red.). Prace Naukowe: Filozofia, Socjologia. T. III. Częstochowa.

Zieliński, P. (2000). Samorealizacja i samowychowanie w zen i metodzie Silvy. Częstochowa.

Zieliński, P. (2008), Edukacyjne i ekonomiczne uwarunkowania społeczeństwa konserwacyjnego. W: K. Rędziński, M. Zieliński (red.). Społeczne determinanty edukacji i gospodarowania. Gliwice.

Zieliński, P. (2008). Zespół GAMMA – Raport. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. VII. Warszawa.