Tutor and educator - reality given or chosen

Abstract

The article is based on the analysis of differences between a class tutor (understood as a caretaker of a school class or a group of charges, imposed by the decision of the institution), and a tutor chosen in the autonomous way by the approval of both sides. I am trying to analyze, how this distinction influences the relationship between the caretaker and a pupil in the process of educating and bringing up. The basis for these deliberations is also the presentation of the Artistic and Academic Secondary Schools with the special „ALA” program and of the essential principles of the reform of education. Moreover, the important part is also portraying of the tutoring genesis, as a method of an individual work of the teacher with the pupil, already known in 16th century.

Pdf (Język Polski)

References

Budzyński M. System edukacyjny Szkół „ALA” alternatywą dla krytycznych i kontestujących licealistów. Z doświadczeń praktyki szkolnej. http://www.wroclaw.ala. art.pl/index.php/page/show/11/Artykuly_o_ALA (14.01.2011).

Czekierda, P., Budzyński, M., Traczyński, J., Zalewski, Z., Zambrzuska, A. (red.) (2009). Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej. Wrocław.

Doda, A. (2002). Dyskurs mistrza w perspektywie poststrukturalistycznej – implikacje dla pedagogiki. W: E. Malewska, B. Śliwerski (red.). Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Kraków.

Draus, J., Terlecki, R. (2006). Historia Wychowania. Wiek XIX i XX. Kraków.

Jagieła, J. (2004). Komunikacja interpersonalna w szkole. Krótki przewodnik psychologiczny. Kraków.

Jastrzębska-Okoń, I., Billip, K. (red.) (1981). Kieszonkowy słownik angielsko-polski, polsko-angielski. Warszawa.

Jaworska, T. (1992, 1996). Słownik angielsko-polski i polsko-angielski, Warszawa.

Karta Jakości Praktyki Erasmusa i Porozumienie o programie praktyki, Quality Commitment for Erasmus Student Placements. http://www.erasmus.org.pl/ index.php/ida/122.

Kopaliński, W. (2000). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa.

Korab, K. (1999). Ministerstwo Edukacji Narodowej o wychowaniu w szkole. „Biblioteczka Reformy”, nr 13. Warszawa.

Kruszewski, K. (red.) (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa.

Kupisiewicz, C. (1994). Propozycje i kierunki reform szkolnych w USA, Anglii i Polsce na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Warszawa.

Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa.

Łobocki, M. (1985). Wychowanie w klasie szkolnej. Z zagadnień dynamiki grupowej, WSiP, Warszawa.

Okoń, W. (1981). Słownik pedagogiczny. Warszawa.

Pawlak, A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania – uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnich. Lublin.

Pilch, T. (red.) (2008). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa.

Pomykało, W. (red.) (1993). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa.

Regulamin Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych [na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika] http://www.mish.umk.pl/pliki/ regulamin_mish.doc (14.01.2011).

Regulamin Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, http://www.mish.uj.edu.pl/studia/studia-1stopnia (14.01.2011).

Regulamin MISH tekst ciągły na podstawie zarządzenia Rektora Uniwersytetu Śląskiego, http://www.mish.us.edu.pl/regulamin.php (14.01.2011).

Regulamin studiów i zasady studiowania w Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych KUL, http://bip.kul.lublin.pl/ regulamin_mish,art_2121.htmp (14.01.2011).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. (Dz.U. z 1999 r. Nr 14, poz. 129), załącznik 1: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz.U. z 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17), załącznik 2: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.

Statut Społecznego Liceum Ogólnokształcącego „ALA” (z 1 września 2009 r.).

Statut Społecznego Liceum Sztuk Plastycznych „ALA” (z 1 marca 2007 r.).

Szkolnictwo wyższe Wielkiej Brytanii. Raport Komitetu powołanego przez premiera pod przewodnictwem Lorda Robbinsa 1961–1963 (Skrót i omówienie) (1965). Warszawa.

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków.

Tarnowski, J. (1993). Jak wychowywać?. Warszawa.

Tokarski, J. (1980). Słownik wyrazów obcych. Warszawa.

Witkowski, L. (2007). Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne). W: L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa.

Włodarski, Z. (1992). Człowiek jako wychowawca i nauczyciel. Warszawa.

Wołanie o mistrza – z ks. Januszem Tarnowskim rozmawiają Elżbieta Osewska i Tomasz Ochinowski. http://mateusz.pl/ksiazki/dszp/dszp-11-Tarnowski.htm (29.03.2010).

Wujek, T. (1970). Oświata dorosłych w Anglii na tle problematyki dalszego kształcenia. Warszawa.

http://ersmus.org.pl/index.php/ida/117 (29.03.2010).

http://www.edukacjaonline.pl.

http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3 40%3Acentra-ksztacenia-na-odlego-na-wsiach&catid=58%3Aksztaceniedorosych&Itemid=83 (29.03.2010).

http://www.szkola-liderow.pl.

http://www.tutoring.pl.

http://www.wfpik.amu.edu.pl/ifk/index.php?wyborl=1&wyborp=1 (29.03.2010).

http://www.wroclaw.ala.art.pl/index.php/page/show/7/Historia (14.01.2011).