Abstract
The present paper is the result of the author’s few years experience, observations and practice in using the programme called Original Play with children and youngsters around the globe. The topic of the article is love and the value of Original Play® in making it a reality. In the light of her experience with using this programme the author attempts to answer a few questions: How to remain in contact with the child so that s/he feels loved, feels someone important, someone who has their own dignity? As parents or teachers we often declare we love our children. What to do to make such declarative statements real and not abstract? How to bridge the gap between the world of children and the world of adults, which so often remain in conflict? The author of the paper emphasizes it is crucial to view the process of upbringing as a process of sharing love. She brings out and shows the potential of Original Play® as a tool to fulfil this aim.
References
Bagrowicz, J. (2008). Stawać się bardziej człowiekiem. Toruń.
Bauer, J. (2008). Empatia. Co potrafią lustrzane neurony. M. Guzowska-Dąbrowska (tłum). Warszawa.
Białas, M., Ruszkiewicz, D. (red.) (2007). Oblicza miłości w pedagogice. Łódź.
Bielski, T. (red.) (1974). Być człowiekiem. Warszawa.
Błajet, P. (2006). Ciało jako kategoria pedagogiczna, W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji. Toruń.
Chudy, W. (2005). Godność człowieka wartością ontyczno-wychowawczą. W: M. Kalinowski (red.). Wzrastanie człowieka w godności, miłości i miłosierdziu, Lublin.
Colomb, J. (1968). Le service de l’Evangile, II, Paris. W: J. Bagrowicz (2008). Stawać się bardziej człowiekiem. Toruń.
Dawid, J.W. (1959). O duszy nauczycielstwa W: W. Okoń (red.). Osobowość nauczyciela. Warszawa.
Donaldson, O.F. (1993). Playing by Hart: The Vision and Practice of Belonging. Nevada City.
Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. A. Wolnicka (tłum). Warszawa.
Gofron, A., M. Adamska-Staroń (red.) (2009). Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana. Kraków.
Goleman, D. (2007). Inteligencja emocjonalna. A. Jankowski (tłum). Poznań [wyd. oryg. Emotionale Intelligenz. dtv Taschenbuch].
Graczykowska, J. (2008). Doświadczenia i korzyści z wdrażania programu „Original Play”™ wśród dzieci i młodzieży w Polsce. W: A. Gofron, M. Piasecka (red.). Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Częstochowa.
Graczykowska, J., Foks, U. (2009). Edukacja dla pokoju – Projekt Międzynarodowej Szkolnej Wymiany Dzieci w ramach programu „Original Play”™. W: A. Gofron, M. Adamska- Staroń (red.). Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana. Kraków.
Gubernat, I., Matusiak, A. (red.) (2005). Przesłanie. Jan Paweł II. Warszawa.
Hall, E.T. (2001). Poza kulturą. E. Goździak (tłum.). Warszawa.
Jan Paweł II, Przemówienie w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO), Paryż, 2 czerwca 1980. W: Nauczanie papieskie, t. 3, cz. 1, 1980, E. Weron, A. Jarocki (opr.), Poznań – Warszawa 1985.
Kalinowski, M. (red.) (2005). Wzrastanie człowieka w godności, miłości i miłosierdziu. Lublin.
Korczak, J. (1984). Pisma wybrane. T. I. Warszawa.
Krüger, A. (2009). Pierwsza pomoc dla pokrzywdzonych dzieci. Kraków.
Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.) (2003). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa.
Le Trocquer, R. (1968). Kim jestem ja – człowiek?. Paryż.
Łopatkowa, M. (1992). Pedagogika serca. Warszawa.
Merleau-Ponty, M. (2001). Fenomenologia percepcji. M. Kowalska (tłum.). Warszawa.
Molcho, S. (2008). Język ciała dzieci. J. Brudzewski (tłum.). Katowice.
Nalaskowski, A. (2000). Czy pedagogika ułatwia zrozumienie młodzieży. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr specjalny.
Nalaskowski, A. (2002). Szkoła wobec cielesności dziecka. W: Widnokręgi edukacji. Kraków.
Nowak, M. (1993). Wychowanie w personalizmie. Chrześcijanin w Świecie, 23, 4.
Sikorski, W. (2006). Magiczna moc dotyku. Charaktery, 7.
Słomka, W. (1974). Podmiotowy charakter osoby – godność człowieka. W: T. Bielski (red.). Być człowiekiem. Warszawa.
Tarnowski, J. (1991). Człowiek – dialog – wychowanie. Znak, 439.
Tarnowski, J. (1992). Pedagogika dialogu. W: B. Śliwerski (red.). Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki. Kraków.
Witkowski, L. (1989). Rozwój i tożsamość, w cyklu życia: studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń.
Wojtyła, K. (1991). Człowiek w polu odpowiedzialności. Paryż – Lublin.
Wojtyła, K. (1982). Miłość i odpowiedzialność. Lublin.