Education and education systems in Vietnam in the context of the historical and cultural development of the country (including subjectivity in education

Abstract

Education and educational systems in Vietnam against the background of the historical and cultural development of the country (with regard to subjectivity in education). The author presents influences of three great philosophical and religious systems: Confucianism, Zen Buddhism and Taoism on education in Vietnam. He presents educational values and educational achievements in the successive historical epochs of this state. The influence of the colonial politics of France disturbed functioning these educational systems in 19th century. As the result, the state was subordinated firstly France and then Japan. In 20th century come into being the Socialist Republic of Vietnam built on the old and new features of thinking and working of this nation. The article is first in Poland study of the subject matter of development and transformation of the education in Vietnam.

Pdf (Język Polski)

References

Halik, T. (2009). Emigrancka społeczność Wietnamczyków w Polsce. W: T. Halik, A. Kosowicz, M. Marek, Migranci w polskim społeczeństwie. Warszawa.

Historia Wietnamu (do 1843). http://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_Wietnamu_(do_1843) (data dostępu: 2011).

Huanyin, Y. (1996). Konfucjusz. W: C. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.). Myśliciele o wychowaniu. Warszawa.

Kosta, A.R. (2003). Amerykańska polityka w Wietnamie po konferencji w Genewie (1954–1968). Warszawa – Częstochowa.

MacDonald, J. (1994). Wielkie bitwy historii. M. Malczyk (tłum.). Warszawa.

Mencjusz i Xunzi (1999). O dobrym władcy, mędrcach i naturze ludzkiej. M. Religa (wyb. i tłum.). Warszawa.

Olszewski, W. (1991). Historia Wietnamu. Wrocław – Warszawa – Kraków.

Roberts, J.M. (2000a). Europejskie imperia. T. VIII. M. Stopa (tłum.). „Ilustrowana historia świata”. Warszawa.

Roberts, J.M. (2000b). Nowe mocarstwa XX wieku. T. IX. M. Dziekan, J. Pierzchała (tłum.). „Ilustrowana historia świata”. Warszawa.

Roberts, J.M. (2000c), Nowy porządek świata. T. X. M. Dziekan, J. Pierzchała (tłum.). „Ilustrowana historia świata”. Warszawa.

The Rider Encyclopaedia of Eastern Philosophy and Religion (1989). London.

Thich Minh Chau (1994). A Brief History of Vietnamese Buddhism. http://daophatngaynay.com/index/vietnam.htm (data dostępu: 2011).

Thich Nhât Hanh (1992). Spokój to każdy z nas. M. Kłobukowski (tłum.). Warszawa.

Thich Nhât Hanh (2008). Ego. Rohatsu (tłum). http://www.youtube.com/ watch?v=FoVuPTqj7gk (data dostępu: 2011).

Zieliński, P. (1993). Zen wobec głównych problemów współczesnego świata. W: J. Sieradzan (red.). Buddologia w Polsce. Aspekty filozoficzne i socjologiczne. Kraków.

Zieliński, P. (2000). Samorealizacja i samowychowanie w zen i metodzie Silvy. Częstochowa.

Zieliński, P. (2008a). Wychowanie i systemy edukacyjne w kulturach Dalekiego Wschodu. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. VII. Warszawa.

Zieliński, P. (2008b). Zen jako system wychowania. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. VII. Warszawa.