The use of art therapy elements in the educational process to support creative development of children
Pdf (Język Polski)

Keywords

art therapy
children
education
out-of-school education
creative development

Abstract

This article presents selected elements of several types of art therapy, such as: bibliotherapy, choreotherapy, music therapy, plastic therapy and theatrical therapy, in order to present the importance of using them in education in the context of support and to assist children from socially disadvantaged backgrounds in the creative development. During the development of a young human, art can be one of the elements of therapy allowing for a variety of creative experiences, with the help of which the child expresses and determines oneself, but also shapes one own self-assessment and improves well-being. This is particularly important in the context of supporting and to asssisting children from socially disadvantaged backgrounds in the educational process. In the first part of the article, the author reviewed the theoretical art therapy and the use of art therapy in public school. Then, based on the results of own scientific research, the analysis of the literature and own pedagogical experience, the autor presented a number of solutions, which are helpful in supporting the creative development of children from socially disadvantaged backgrounds who use activities in day support institutions (out-of-school education).

https://doi.org/10.16926/pe.2018.11.10
Pdf (Język Polski)

References

Case, C., Dally, T. (2006). The Handbook of Art Therapy. New York: Routledge.

Cortina, M.A., Fazel, M. (2015). The Art Room: An evaluation of a targeted school-based group intervention for students with emotional and behavioural difficulties. The Arts in Psychotherapy, 42, 35–40. https://doi.org/10.1016/ j.aip.2014.12.003.

Dalley, T. (ed.). (2009). Art as Therapy. An Introducton to the Use o Art as Therapeutic Technique. London – New York: Routledge.

Gładyszewska-Cylulko, J. (2014). Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gudro-Homicka, M. (2015). Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży. Drama w nauczaniu, wychowaniu i biblioterapii. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Florczykiewicz, J., Józefowski, E. (2011). Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach twórczości i sztuce. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Konieczna, E.J. (2014). Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Korbut, A. (2016). Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11, (3(41)), 267–280.

Krauze-Sikorska, H. (2016). Terapia przez twórczość plastyczną w procesie wspomagania i wspierania rozwoju dzieci z problemami internalizacyjnymi, czyli o tym jak można pomóc dziecku być „tym samym”, ale nie „takim samym”?. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11, (3(41)), 13–30.

Krauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Kwiatkowska, G.E. (1991). Arteterapia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Lecourt, E. (2008). Muzykoterapia czyli jak wykorzystać siłę dźwięków. Katowice: Videograf II.

Nieduziak, E. (2012). Arteterapia – nowy obszar kształcenia pedagogów?. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2, 65–84.

Nowak-Wolna, K. (2014). Od dramatu teatralnego do dramy edukacyjnej. W: W. Sikorski, A. Sikorska (red.), Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Prentki, T., Pammenter, D. (2014). Living Beyond our Means, Meaning Beyond our Lives: Theatre as Education for Change. Applied Theatre Research, 2 (1), 7–19.

Sikorski, W. (2003). Arteterapia. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szulc, W. (1993). Sztuka i terapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Szkolenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego.

Szuścik, U. (2016). Warsztat plastyczny i jego walory arteterapeutyczne w pracy z dzieckiem. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11, (3(41)), 31–40.

Szymańska, G., Bukowiecki, H. (2014). Raport z ewaluacji problemowej. Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi w Koronowie. Kronowo: System Ewaluacji Oświaty, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.

Śliwa, S. (2014). Teatroterapia w procesie kreatywnej resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie (s. 81–89). W: W. Sikorski, A. Sikorska (red.), Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Talik, J. (2012/2013). Warsztaty improwizacji w muzykoterapii. Terapia przez Sztukę, 1 (04), 56–57.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887, z późn. zm.

Zbonikowski, A. (2010). Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży (s. 13–24). W: K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

https://www.theartroom.org.uk/, dostęp [12.12.2018].