Kultura popularna w edukacji i socjalizacji – możliwości i zagrożenia
Pdf

Słowa kluczowe

dzieci
młodzież
kultura popularna
Internet
edukacja

Abstrakt

Artykuł ma charakter przeglądowy. Celem niniejszego tekstu jest przegląd koncepcji dotyczą-cych wpływu kultury popularnej na dzieci i młodzież. Duże możliwości kultury popularnej powodują, że wpływ ten nie jest jednoznaczny i przewidywalny. Koncepcje ukazują zatem jedynie pewne tendencje. Dzieci i młodzież z całą pewnością są szczególnymi odbiorcami treści kultury popularnej. Dynamika ich rozwoju ma wpływ na sposób odbierania treści. Z drugiej jednak strony mogą być nie tylko biernymi odbiorcami, ale także odbiorcami aktywnymi, którzy przetwarzając docierające treści, mogą z nich czerpać dodatkowe korzyści. Z tego względu kultura popularna staje się przestrzenią edukacyjną z dużym potencjałem, którym trzeba jednak umiejętnie dysponować, aby osiągnąć zamierzone efekty pracy.

Pdf

Bibliografia

Bralczyk, J. (2004). Język na sprzedaż. Gdańsk: GWP.

Buelow, S. (2017). Popular Culture and Academic Literacies Situated in a Pedagogical Third Space, Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 56 (1).

Chan, H. W. (2016). Popular Culture, English Out-of-class Activities, and Learner Autonomy among Highly Proficient Secondary Students in Hong Kong, Universal Journal of Educational Research, 4 (8).

Cramp, A., McDougall, J. (2019). Using Popular Culture to Explore Key Debates, Nowy Jork: Routledge.

Dune, T., Bidewell, J., Firdaus, R., Kirwan, M. (2016). Communication Idol: Using popular culture to catalyse active learning by engaging students in the development of entertaining teaching and learning resources, Journal of University Teaching & Learning Practice, 13 (5).

Furmanek, M. (2006). Edukacja medialna – edukacja dzieci i rodziców. W: S. Juszczyk, I. Polewczyk (red.). Dziecko w świecie informacji i komunikacji. Toruń: Adam Marszałek.

Gil, A. (2009) Wychowanie w kulturze pop – patrząca młodzież w trzech odsłonach. W: M. Kondracka, A. Łysak (red.), Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej. Uniwersytet Wrocławski: Wrocław.

Goban – Klas, T. (2006). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: PWN.

Hejwosz, D., Jakubowski, W. (2010). Wstęp. W: J. Drozdowicz, M. Bernasiewicz (red.). Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Kraków: Impuls.

Hurlock, E. B. (1985). Rozwój dziecka. Warszawa: PWN.

Jakubowski, W. (2014). Media i kultura popularna jako obszar studiów nad edukacją. Studia Edukacyjne 2014, 30.

Jubas, K., Taber, N., Brown T. (red.) (2015), Popular Culture as Pedagogy, Rotterdam-Boston-Taipei: Springer.

Kossowski, P. (1999). Dziecko i reklama telewizyjna. Warszawa: Żak.

Kozłowska, A. (2006). Odziaływanie mass mediów. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.

Krajewski, M. (2003). Kultury kultury popularnej, Poznań: PWN.

Lievrouw, L. A. (2012). Media alternatywne i zaangażowane społecznie. Warszawa: PWN.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Impuls.

Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2009). Kultura, tożsamość i edukacja. Kraków: Impuls.

Ostaszewska, A. (2013). Popkulturowe ramy tożsamości. Media, kultura popularna, Internet jako nowe środowiska kształtowania tożsamości, Warszawa: ORE.

Ritzer, G. (1997), Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa: MUZA SA.

Siemieniecki, B. (2007). Manipulacja informacją w mediach a edukacja. W: B. Siemieniecki (red.). Manipulacja – media – edukacja. Toruń: Adam Marszałek.

Słysz, A. Arcimowicz, B. (2008). Przyjaciele w Internecie. Gdańsk: GWP.

Strinati, D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Zysk i S–ka.

Tomaszewska, H. (2012). Młodzież, rówieśnicy i nowe media. Społeczne funkcje technologii komunikacyjnych w życiu nastolatków. Warszawa: Żak.

Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Zakrzewski, S. P. (2012). Zjawiska patologii społecznej. Przyczyny – przebieg – skutki. Poznań: WNPiD UAM.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2020 Podstawy Edukacji

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.