Popular culture in education and socialization – opportunities and threats
Pdf (Język Polski)

Keywords

children
youth
popular culture
education
Internet

Abstract

The article is a review. The purpose of this text is to review the ideas about the impact of popular culture on children and adolescents. Due to the great possibilities of popular culture, this influence is ambiguous and predictable. The concepts therefore only show certain tendencies. Children and ado-lescents are certainly special recipients of popular culture content. The dynamics of their development affects the way content is perceived. On the other hand, however, they can be not only passive recipi-ents, but also active recipients who, by processing the incoming content, may derive additional benefits from it. For this reason, popular culture becomes an educational space with great potential, which, however, must be skillfully disposed of in order to achieve the intended effects of work.

https://doi.org/10.16926/pe.2020.13.08
Pdf (Język Polski)

References

Bralczyk, J. (2004). Język na sprzedaż. Gdańsk: GWP.

Buelow, S. (2017). Popular Culture and Academic Literacies Situated in a Pedagogical Third Space, Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 56 (1).

Chan, H. W. (2016). Popular Culture, English Out-of-class Activities, and Learner Autonomy among Highly Proficient Secondary Students in Hong Kong, Universal Journal of Educational Research, 4 (8).

Cramp, A., McDougall, J. (2019). Using Popular Culture to Explore Key Debates, Nowy Jork: Routledge.

Dune, T., Bidewell, J., Firdaus, R., Kirwan, M. (2016). Communication Idol: Using popular culture to catalyse active learning by engaging students in the development of entertaining teaching and learning resources, Journal of University Teaching & Learning Practice, 13 (5).

Furmanek, M. (2006). Edukacja medialna – edukacja dzieci i rodziców. W: S. Juszczyk, I. Polewczyk (red.). Dziecko w świecie informacji i komunikacji. Toruń: Adam Marszałek.

Gil, A. (2009) Wychowanie w kulturze pop – patrząca młodzież w trzech odsłonach. W: M. Kondracka, A. Łysak (red.), Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej. Uniwersytet Wrocławski: Wrocław.

Goban – Klas, T. (2006). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: PWN.

Hejwosz, D., Jakubowski, W. (2010). Wstęp. W: J. Drozdowicz, M. Bernasiewicz (red.). Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Kraków: Impuls.

Hurlock, E. B. (1985). Rozwój dziecka. Warszawa: PWN.

Jakubowski, W. (2014). Media i kultura popularna jako obszar studiów nad edukacją. Studia Edukacyjne 2014, 30.

Jubas, K., Taber, N., Brown T. (red.) (2015), Popular Culture as Pedagogy, Rotterdam-Boston-Taipei: Springer.

Kossowski, P. (1999). Dziecko i reklama telewizyjna. Warszawa: Żak.

Kozłowska, A. (2006). Odziaływanie mass mediów. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.

Krajewski, M. (2003). Kultury kultury popularnej, Poznań: PWN.

Lievrouw, L. A. (2012). Media alternatywne i zaangażowane społecznie. Warszawa: PWN.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Impuls.

Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2009). Kultura, tożsamość i edukacja. Kraków: Impuls.

Ostaszewska, A. (2013). Popkulturowe ramy tożsamości. Media, kultura popularna, Internet jako nowe środowiska kształtowania tożsamości, Warszawa: ORE.

Ritzer, G. (1997), Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa: MUZA SA.

Siemieniecki, B. (2007). Manipulacja informacją w mediach a edukacja. W: B. Siemieniecki (red.). Manipulacja – media – edukacja. Toruń: Adam Marszałek.

Słysz, A. Arcimowicz, B. (2008). Przyjaciele w Internecie. Gdańsk: GWP.

Strinati, D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Zysk i S–ka.

Tomaszewska, H. (2012). Młodzież, rówieśnicy i nowe media. Społeczne funkcje technologii komunikacyjnych w życiu nastolatków. Warszawa: Żak.

Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Zakrzewski, S. P. (2012). Zjawiska patologii społecznej. Przyczyny – przebieg – skutki. Poznań: WNPiD UAM.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Podstawy Edukacji