Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers

Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.23

Słowa kluczowe:

wsparcie wychowawczo-profilaktyczne, problemy wychowawcze, uczniowie niepełnosprawni, edukacja włączająca.

Abstrakt

Wsparcie profilaktyczno-wychowawcze uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej w percepcji nauczycieli

Celem prezentowanych badań było zebranie opinii nauczycieli uczących w klasach I-III publicznych szkół podstawowych na temat stosowanych w szkołach form, metod i technik wsparcia wychowawczego i profilaktycznego oraz ich skuteczności w zapobieganiu i eliminowaniu niewłaściwych zachowań uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
Materiał empiryczny zebrano za pomocą Kwestionariusza dla nauczycieli: Wsparcie edukacyjno-profilaktyczne w edukacji włączającej, a w badaniu wzięło udział 62 nauczycieli pracujących w publicznych szkołach podstawowych województwa lubelskiego.

Badania wykazały, które, zdaniem nauczycieli, działania wychowawczo-profilaktyczne realizowane w szkołach są właściwe w pracy z uczniami, a także jakie formy wsparcia są najmniej i najbardziej skuteczne w pracy wychowawczej z dziećmi pełnosprawnymi i ich niepełnosprawnymi rówieśnikami.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Magdalena Wójcik - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Magdalena Wójcik

Bibliografia

Aiello, P., & Sharma, U. (2018). Improving intentions to teach in inclusive classrooms: The impact of teacher education courses on future learning support teachers. Form@re - Open Journal per la formazione in rete, 18(1), 207–219. https://doi.org/10.13128/formare-22605

Borowik, J. (2018). Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego. ORE.

Brudnik, E. (2012). Projekt edukacyjny. In B. Woynarowska (Ed.), Edukacja zdrowotna. Porad-nik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjal-nych (pp. 41–55). Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Całek, G. (2021). Szkolne programy wychowawczo-profilaktyczne – idea a rzec-zywistość. Resocjalizacja Polska. Polish Journal of Social Rehabilitation, 22, 451–464. https://doi.org/10.22432/rp.411

Cęcelek, G. (2020). Specyfika przywództwa edukacyjnego w szkole oraz jej otoczeniu. Kultura i Wychowanie, 1(17), 127–140. https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_09gc

Chałupniak, R. (2014). Wychowanie w szkole: od bezradności ku możliwościom. Wydawnic-two Uniwersytetu Opolskiego.

Charland, W. (2006). The art association/higher education partnership: Implementing resi-dential professional development. Arts Education Policy Review, 107(6), 31–39. https://doi.org/10.3200/AEPR.107.6.31-39

Dumitru, G. (2023). Professional behavior of the teacher that can be improved through train-ing programs. In 9th International Conference Edu World 2022 Education Facing Con-temporary World Issues. European Proceed-ings. https://doi.org/10.15405/epes.23045.21

Elias, M. J., & Weissberg, R. P. (2000). Primary prevention: Educational approaches to en-hance social and emotional learning. Journal of School Health, 70(5), 186–190. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2000.tb06470.x

Gaś, Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Wydawnictwo UMCS.

Gaś, Z. (2006). Psychoprofilaktyka w szkole. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kausar, F. N., Shah, M. U., & Ghazala, N. (2023). Students’ undesirable behaviour faced by teachers in classroom management at secondary level. Journal of Research Admin-istration, 5(1), 175–198.

Kretlow, A. G., Cooke, N. L., & Wood, C. L. (2011). Using in-service and coaching to increase teachers’ accurate use of research-based strategies. Remedial and Special Education, 33(6), 348–361. https://doi.org/10.1177/0741932510395397

Kunowski, J. (2005). Trudności wychowawcze we współczesnej rzeczywistości społecznej. In T. Sołtysiak (Ed.), Zagrożenia w wychowaniu i socjalizacji młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężania (pp. 17–26). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Ostaszewski, K. (2019). Teoretyczne podstawy profilaktyki szkolnej. In R. Porzak (Ed.), Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilak-tycznych w Polsce. Fundacja „Masz Szansę”.

Paramita, P. P., Anderson, A., & Sharma, U. (2020). Effective teacher professional learning on classroom behaviour management: A review of literature. Australian Journal of Teacher Education, 45(1). https://ro.ecu.edu.au/ajte/vol45/iss1/5

Piorunek, M., & Werner, I. (2014). Wychowawca wsparciem dla ucznia? Relacje uczeń – wy-chowawca w percepcji gimnazjalistów. Studia Edukacyjne, 32, 99–122. https://doi.org/10.14746/se.2014.32.7

Tabacaru Dumitru, C., Chirlesan, G., Stinga, V., & Constantinescu, M. (2022). School-wide positive behaviour support as preventive framework to reduce disruptive behaviours: A cross-sectional study. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 79, 164–180. http://doi.org/10.33788/rcis.79.11

Więckiewicz, B. (2023). Problemy ucznia w szkole i alternatywne koncepcje edukacji. KUL-TURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 315–328. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.19

Wosik-Kowala, D. (2018). Uwarunkowania skuteczności procesu wychowania w środowisku szkolnym. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska sectio J – Paedagogia-Psychologia, 31(3), 9–21. http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.3.9-21

Wosik-Kowala, D. (2019). Szkoła miejscem (nie)bezpiecznym – perspektywa ucznia. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska sectio J – Paedagogia-Psychologia, 32(3), 83–96. https://doi.org/10.17951/j.2019.32.3.83-96

Zezulková, E., Janků, K., Pipeková, J., & Viktorin, J. (2023). Selected aspects of elementary schools' approaches to the primary prevention of pupils' risky behavior. In INTED2023 Proceedings (pp. 1651–1657). IATED. https://doi.org/10.21125/inted.2023.0464

Opublikowane

30.12.2024

Jak cytować

Wójcik, M. (2024). Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13), 379–395. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.23

Numer

Dział

Na pograniczu dziedzin
Loading...