Poczucie skuteczności w opinii badanych studentów rzeszowskich uczelni
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2022.11.07Słowa kluczowe:
skuteczność, oczekiwanie, efektywność, edukacja, studenciAbstrakt
Streszczenie
Poczucie skuteczności odgrywa ważną rolę na subiektywne odczuwanie dobrostanu przez jednostkę. Poziom skuteczności jest ściśle związany z oczekiwaniami w trakcie wykonywania każdej czynności. Większe oczekiwania powinny wyzwalać energię i wpływać na skuteczniejsze efekty kształcenia, bądź wykonywanej pracy zawodowej. Celem niniejszego artykułu jest analiza poczucia skuteczności z życia studentów, którzy rozpoczęli studia na kierunkach ścisłych i humanistycznych. Badania wykonano na podstawie własnego projektu zrealizowanego wśród 383 studentów Politechniki Rzeszowskiej i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Do badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i standaryzowanego narzędzia badającego poziom skuteczności z życia z wykorzystaniem Skali Uogólnionej Własnej Skuteczności (Generalized Self-Effficency Scale – GSES) opracowanej przez Ralfa Schwarzera i Matthiasa Jeruzalema i przygotowanej w polskiej adaptacji przez Zygrfyda Juczyńskiego.
Badania pokazały, że poczucie skuteczności z życia studentów kształtował się na poziomie umiarkowanym. Wzięto pod uwagę następujące zmienne niezależne: uczelnia, płeć, wiek, miejsce zamieszkania i zamożność respondentów. W dwóch badaniach istniało zróżnicowanie w poziomie istotności statystycznej w zależności od rodzaju uczelni i płci badanych. Natomiast biorąc pod uwagę średnią, studenci z Politechniki Rzeszowski przejawili nieco wyższy poziom poczucia skuteczności w przeciwieństwie do studentów z Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Wnioski z badań stanowią wyzwanie dla sytemu edukacji, nauczycieli, wychowawców na wszystkich poziomach kształcenia, aby wszelkie zmiany, systematycznie wprowadzane do programów kształcenia mogły odzwierciedlać potrzeby studentów.
Downloads
Bibliografia
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman.
Bukłaha, E. (2012). Sukces, skuteczność i efektywność w zarządzaniu projektami w: Studia i prace Kolegium Zarządzania Finansami, Zeszyt Naukowy Nr 113, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, s. 24-34.
Chodkowski, Z. (2019). Plany zawodowe studentów pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w kontekście miejsca ich zamieszkania, Zarządzanie Publiczne, 2019, Numer 2 (46), s. 171–187
DOI 10.4467/20843968ZP.19.011.10687
Chodkowski, Z. (2021a). Wpływ środowiska na motywację do wyboru studiów przez studentów rzeszowskich uczelni, Przedsiębiorczość–Edukacja 17(1), s. 126–139.
Chodkowski Z. (2021b). Predyspozycje i możliwości zatrudnienia a motywacja wyboru kierunków studiów, Kultura Społeczeństwo Edukacja Nr 1(19), Wydawnictwo Naukowe UAM p. 62-80.
Chodkowski, Z. (2021b). Poczucie satysfakcji życiowej wśród studentów uczelni rzeszowskich,
Studia Pedagogica Ignatiana Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji, s. 155–175
Drucker, P. F. (1994) Menedżer skuteczny, Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Czytelnik.
Juczyński, Z. (1998). Od decyzji do działania: model wyjaśniający zachowania suicydalne. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 2, s. 3-13.
Kosiba, G., Gacek M., Bogacz-Walancik A., Wojtowicz A. (2017). Zachowania prozdrowotne a satysfakcja z życia studentów kierunków nauczycielskich, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2(78), s. 79–93.
Locke, E. A., Latham, G. P. (1990). A Theory of Goal Setting and Task Performance. New York, Prentice Hall.
Łuboń, Ł. (2020). Skuteczność, Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php
Maddux, J. E. (2009). Self-Efficacy in: The Encyclopedia of Positive Psychology, Edited by Shane, J. Lopez, The Clifton Strengths Institute and Gallup, Blackwell Publishing Ltd, s. 874-880.
Mazurkiewicz, A. (2011). Sprawność działania – interpretacja teoretyczna pojęcia, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy nr 20, s. 47-57.
Pietras-Mrozicka, M. (2016). Posiadane zasoby osobiste (optymizm i poczucie własnej skuteczności) a ocena jakości życia. Analiza współzależności. Acta Universitatis Lodziensis Lolia Sociologica 57, s. 19–38. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.02
Poprawa, A., Juczyński, Z. (2001). Test Orientacji Życiowej – LOT-R w: Z. Juczyński, Narzędzia Pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (60-70).
Scheier, M. F., Carver, C. S. (1985). Optimism, coping and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies, Health Psychology, 4(3), 219-247.
Scheier, M. F., Carver, C. S., Bridges M. W. (1994). Distinguishing optimism from neurotism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A reevaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 6, 1063-1078.
Skowron-Mielnik, B. (2016). Paradoks efektywności pracy – między budowaniem zaangażowania a wypaleniem zawodowym, Nauki o Zarządzaniu Management Sciences 2(27), s. 151-163, DOI: 10.15611/noz.2016.2.13
Stoner, J., Finch, A. Freeman, R. E., Gilbert, D. R. (2001) Ehrlich, A. Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Wydanie II zmienione, Warszawa.
Winkler, R. (2010). Efektywność – próba konceptualizacji pojęcia. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Zeszyty Naukowe nr 820, s. 103-114.
Wojcieszek, A., Nawalana A., Majda A. (2019). Poczucie optymizmu oraz własnej skuteczności Małopolskich pielęgniarek korzystających z kształcenia podyplomowego. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Pielęgniarstwo Polskie Nr 2 (72), s. 141-147.
Zakrzewski, J. (1987). Poczucie skuteczności a samoregulacja zachowania. Przegląd Psychologiczny, 3, s. 661-678.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Zbigniew Chodkowski
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji