Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane – społeczno-demograficzne – korelaty

Authors
  • Ewa Wysocka, dr hab. prof. UŚ

    Uniwersytet Śląski
  • Joanna Góźdź, mgr

    Uniwersytet Śląski
Abstract

The paper presents the analysis of life attitudes/attachment styles among secondary school teenagers in terms of selected factors that determine their development. The authors draw on the fundamental assumptions of E. Berne’s theory of transactional analysis, as well as on the model of attachment styles, created by K. Bartholomew and L.M. Horowitz, which describes the individu- al's attitudes towards self and others and emphasizes the fact that the attitudes are determined by the environment in which the person lives. Research data indicate that secondary school teenagers tend to have positive views of self, although they exhibit negative attitudes towards others. This points to a dismissive-avoidant model of attachment (I am OK, You are not OK), characterized by drive for self-reliance and a tendency to avoid emotional intimacy in interpersonal relations. The research reveals that the most significant correlates of attitudes towards self include such variables as gender, age and mother’s education level, whereas the individual’s opinions of others are influ- enced by the person’s religiosity as well as his or her mother’s education level.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
  1. Ewa Wysocka, dr hab. prof. UŚ, Uniwersytet Śląski

    pedagog i psycholog od 2010 roku zatrudniony w Zakładzie Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego, gdzie pełni funkcję kierownika. Jej zainteresowania naukowe to: zagadnienia z zakresu pedagogiki młodzieży, pato- logii społecznej oraz profilaktyki i terapii zagrożeń społecznych młodzieży; diagno- za psychologiczna i pedagogiczna; problemy współczesnej metodologii nauk; socjo- logia, pedagogika i psychologia religii, a także psychologia pomocy i opieki.

  2. Joanna Góźdź, mgr, Uniwersytet Śląski

    asystent Zakładu Teorii Wychowania Uniwersytetu Śląskiego. Pedagog i psy- cholog. Interesuje się w szczególności zagadnieniami związanymi z patologiąspołeczną, ryzykiem i skłonnością do jego podejmowania, samouszkodzeniami, zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi wśród dzieci i młodzieży.

Cover Image
Downloads
Published
2013-12-17
Section
Transactional analysis in education
License

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Wysocka, E., & Góźdź, J. (2013). Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane – społeczno-demograficzne – korelaty. The Educational Transactional Analysis, 2, 69-86. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/EAT/article/view/28

Most read articles by the same author(s)