Abstrakt
Przedmiotem podjętych analiz uczyniłyśmy strategie stosowane przez nauczycieli w ramach przybliżania ich do pedagogicznego eksperctwa. W rezultacie poszukiwałyśmy odpowiedzi na pytania – jak nauczyciele postrzegają profesjonalizm, a także – jakie działania podejmują w celu osiągania pedagogicznego eksperctwa. Na materiał empiryczny składa się 19 wywiadów swobodnych z nauczycielami realizującymi program matury międzynarodowej. Ramę teoretyczną stanowił dla nas symboliczny interakcjonizm. Posłużyłyśmy się procedurami metodologii teorii ugruntowanej. W rezultacie zrekonstruowałyśmy strategie, po które sięgają w celu przybliżenia się do pedagogicznego eksperctwa. Udało nam się dokonać charakterystyki trzech głównych wymiarów dążenia do profesjonalizmu przez nauczycieli szkół międzynarodowych, tj. osiąganie profesjonalizmu poprzez relacje; bycie na bieżąco; osiąganie formalnych gratyfikacji.
Bibliografia
Blumer, H. (2009). Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Boyt, T., Lusch, R.F., Naylor, G. (2001). The role of professionalism in determining job satisfaction in professional services: a study of marketing researchers. Journal of Service Research, 3(4), 321–330.
Evetts, J. (2011). A new professionalism? Challenges and opportunities. Current Sociology, 59(4), 406–422. https://doi.org/10.1177/0011392111402585.
Forsyth, P.B., Danisiewicz, T.J. (1985). Toward a theory of professionalisation. Work and Occupations, 121(1), 59–76.
Gewirtz, S., Mahony, P., Hextall, I., Cribb, A. (eds.). (2009). Changing Teacher Professionalism. International trends, challenges and ways forward. London: Routledge.
Glaser, B.G., Strauss, A.L. (2009). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Piscataway: Transaction Publishers.
Gołębniak, B.D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli: podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Hałas, E. (2006). Interakcjonizm symboliczny: społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: PWN.
Hargreaves, A. (2000). Four Ages of Professionalism and Professional Learning. Teachers and Teaching, 6, 151–182. https://www.doi.org/10.1080/713698714.
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
Madlińska-Michalak, J. (2021). Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Merten, R. (2000). Professionalisierung. In: F. Stimmer (ed.), Lexikon der Sozialpädagogik und der Sozialarbeit (p. 517). Wien: R. Oldenburg.
Michalak, J.M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. In: J.M. Michalak (ed.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (pp. 87–122). Łódź: Wydawnictwo UŁ.
OECD. (2019). Trends shaping education 2019. Downloaded from: https://read.oecd-ilibrary.org/education/trends-shaping-education-2019_trends_edu-2019-en#page4 [Retrieved November 22, 2022].
Oevermann, U. (1996). Theoretische Skizze einer revidierten Theorie professionalisierten Handelns. In: A. Combe, W. Helsper (eds.), Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns (pp. 70–182). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Parsons, T. (2009). System społeczny. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Pfadenhauer, M. (2003). Professionalität. Wiesbaden: Springer.
Schütze, F. (1996). Organisationszwange und hoheitsstaatliche Rahmenbe-dingungen im Sozialwesen. In: A. Combe, W. Helsper (eds.), Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns (pp. 183–275). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Śliwerski, B. (2009). O wymierności pracy nauczyciela. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 18, 31–48.
Strauss, A., Corbin, J. (1997). Grounded theory in practice. Thousand Oak: Sage.
Szczepanik, R. (2015). Partnerki życiowe recydywistów i ich rola w powstrzymywaniu aktywności przestępczej. Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, 26, 35–57.
Szempruch, J. (2019). W stronę profesjonalizmu nauczyciela. Przegląd Pedagogiczny, 2(30), 24–32.
Tędziagolska, M., Kasprzak, T. (2014). Co z tą ewaluacją? Badania własne nauczycieli jako element profesjonalizacji. In: G. Mazurkiewicz (ed.), Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie (pp. 333–344). Kraków: Wydawnictwo UJ.
UNESCO (1997). The UNESCO Recommendation concerning the Status of Higher-Education Teaching Personnel. Downloaded from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000160495 [Retrieved November 22, 2022].
UNESCO. (2020). Inclusion and education: All means all Global Education Mentoring Report. https://www.unesco.org/gem-report/en/inclusion [Retrieved December 11, 2023].
Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Kraków: Impuls.
Urbaniak-Zając, D. (2018). Normatywne i nienormatywne teorie profesjonalności. Problemy Profesjologii, 2, 25–36.
Whitty, G. (2000). Teacher professionalism in a new era. Journal of In-Service Education, 26, 281–295. https://www.doi.org/10.1080/13674580000200121.
Wilson, T.P. (1971). Normative and Interpretative Paradigms in Sociology. In: J.D. Douglas (ed.), Understanding Everyday Life: Toward the re-construction of sociological knowledge (pp. 57–79). London: Routledge & Kegan Paul.
Wyka, A. (1993). Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: IFiSPAN.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Podstawy Edukacji