Teaching creativity - the student as an active subject of the didactic process

Abstract

In this article the author undertakes an issue of creativity in the context of the learning process. Creativity, as a form of human activity, which enables pursuit of self-realization, became a subject of interest to many researchers dealing with education. There are many ideas of creative talents of pupil learning, but it still does not resemble a school facility to ensure its all-round development. It is a place where there are more barriers and obstacles to self- -realization than to take the situation inspiring activity. Chance to promote the development of the pupil may be placed on the schools “creative lessons“, which will create the conditions for creative thinking and action, where unconventional ideas will be rewarded, not punished. The pupil will be able to make independent decisions to become co-creator didactic process. Will be treated as an active entity, and not the object of educational impact.

Pdf (Język Polski)

References

Bubrowiecki, A. (2008). Popraw swoją kreatywność. Warszawa.

Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Kraków.

Dobrołowicz, W. (1993). Psychika i bariery. Warszawa.

Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa.

Dunaj, B. (red.) (2003). Domowy popularny słownik języka polskiego. Warszawa.

Januszek, P. (1996). Szkoła przyrody – ośrodek twórczego myślenia i działania. W: A. Góralski (red.). Szkice do pedagogiki zdolności. Warszawa.

Kawrowski, M. (2005). Klimat dla kreatywności. W: K.J. Szmidt (red.). Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania. Kraków.

Kawrowski, M. (2009). Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania. Warszawa.

Korniłowicz, K. (1979). Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej. W: O. Czerniawska (red.). Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wrocław.

Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa.

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk.

Pietrasiński, Z. (1980). Przygotowanie do aktywności twórczej. W: B. Suchodolski (red.). Model wykształconego Polaka. Wrocław.

Pilch, T. (red.) (2007). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa.

Popek, S. (2008). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KAHN. Lublin.

Rogers, C.R. (2002). O stawaniu się osobą. Poglądy terapeuty na psychoterapię. M. Karpiński (tłum). Poznań.

Silberman, M. (2005). Uczymy się nauczać. J. Rybski (tłum.). Gdańsk.

Stróżowski, W. (1983). Dialektyka twórczości. Kraków.

Szmidt, K.J. (2007), Pedagogika twórczości. Gdańsk. Szmidt, K.J. (b.d.). Trzeźwość i twórcze myślenie, jeden z artykułów prezentowanych w latach 1992–1997 w kwartalniku Problem – http://www.terapia.rubikon. pl/html/1999/tworcz5_d.htm.