Abstract
Drawing upon my critical reflection on Socrates’ thesis on the political function of education, I undertake to explain how the phenomenon of the political, with its conceptual frameworks given by H. Arendt, can be involved in the contemporary discussion upon cultivating a collective subject of education. The first section of the paper develops the concept of “the political” with its implications for understanding who is the subject of the political. The second sections presents some considerations on educational aspects and challenges for cultivating the subject of the political.
References
Arendt, H. (1999). O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie. A. Łagodzka, W. Madej (tłum.). Warszawa.
Arendt, H. (2000a). Kondycja ludzka. A. Łagodzka (tłum.). Warszawa.
Arendt, H. (2000b). Odpowiedzialność i władza sądzenia. W. Madej, M. Godyń (tłum.). Warszawa.
Arendt, H. (2005). Polityka jako obietnica. W. Madej, M. Godyń (tłum.). Warszawa 2005.
Kristeva, J. (2007). Geniusz kobiecy: Hannah Arendt. Biografia. J. Levin (tłum). Warszawa.
Laclau, E. (2004). Emancypacje. L. Koczanowicz, Ł. Nysler, K. Liszka (tłum.). Wrocław.
Laclau, E., Mouffe, Ch. (2007). Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej. S. Królak (tłum.). Wrocław.
Męczkowska, A. (2006). Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii do pokrytycznej dekonstrukcji. Wrocław.
Mouffe, Ch. (2008). Polityczność. J. Erbel (tłum.). Warszawa.
Newman, S. (2001). From Bakunin to Lacan: Antiauthoritarianism and the Dislocation of Power. Lanham.
Rorty, R. (1993). Edukacja i wyzwanie postnowoczesności. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.). Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa.
Rutkowiak, J. (2007). Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznienie edukacji. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.). Edukacja – Moralność – Sfera publiczna. Lublin.
Rutkowiak, J., Szczepska-Pustkowska, M. (1995). Polityczność a upolitycznienie wychowania, W: J. Rutkowiak (red.). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków.
Torfing, J. (1995). New Theories of Discourse: Laclau, Mouffe, and Žižek. Oxford – Malden.
Weber, M. (1998). Polityka jako zawód i powołanie (Wybór pism). A. Kopacki, P. Dybel (tłum.). Kraków.
Žižek, S. (2001). Wzniosły obiekt ideologii. J. Bator, P. Dybel (tłum.). Wrocław.