Abstract
The authoress presents the strategy of positive change networks understood as designing educational opportunities, the basic purpose of which is stimulating individual and social development. Opportunities should centre around tasks that are necessary, practical, useful – positive – with the use of well-organised animations and cooperation. Such interactions favour: discovering new opportunities for development and creativity, motivation and argumentation towards learning, emotional and social bonds, cultural initiatives, new forms of communication and civic activities. Positive change networks are a challenge to the animators of educational projects, who by joining in the work of building social solidarity serve both, the people who have been marginalised and those who are creative towards initiatives, and open to tradition and European values.
References
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. S. Cieśla (tłum.). Warszawa.
Buzan, T. (2007). Rusz głową. Łódź.
Czapiński, J. (red.) (2009). Diagnoza społeczna. Warszawa.
Day, C. (2008). Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. J. Michalak (tłum.). Gdańsk.
Firmhofer, R. (2011). Społeczeństwo umiejące korzystać z wiedzy. Jak do tego dojść. W: J. Szomburg (red.). Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. Gdańsk.
Gaś, Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Lublin.
Kraśniewski, A. (2011). Jak przygotować programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Warszawa.
Krawiec, J. (2011). Jakie kompetencje w XXI wieku z perspektywy biznesu. W: J. Szomburg (red.). Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. Gdańsk.
Kułakowski M., Łuczkowska J. (2011). Harmonia wewnętrzna. W: J. Szomburg (red.). Jakich metakompetencji potrzebują Polacy. Gdańsk.
Kwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa.
Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczyciela. Gdańsk.
Leksicka, K. (2005). Nauczyciel wobec społecznych i edukacyjnych interpretacji swojego zawodu. Wrocław.
Łukaszewicz, R.M. (1979). Wyznaczniki kształtowania sukcesów zawodowych. Wrocław.
Łukaszewicz, R.M. (2003). Projekt sieci pozytywnych zmian. Wrocław, na prawach rękopisu.
Łukaszewicz, R.M. (red.) (2010). Wrocławska Szkoła Przyszłości. Dla duchowości, dla wyobraźni, dla praktyki. Warszawa – Wrocław.
Marszał-Bohdziul, A., Bennewicz, M. (2011). Inteligencja duchowa, potrzeba współczesności. W: J. Szomburg (red.). Jakich metakompetencji potrzebują Polacy. Gdańsk.
Mazurkiewicz, G. (2011). Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności. Kraków.
Ordon, O. (2007). Nauczyciel w przestrzeni edukacyjnej jednoczącej się Europy. Częstochowa.
Piasecka, M. (2009). Otwieranie świata edukacji. W stronę potencjalności. W: A. Gofron, M. Adamska-Staroń (red.). Ciągłość i zmiana. Częstochowa.
Piasecka, M. (2012). Réseaux de changements positifs – vers un maximum de développement professionnel de l’enseignant. Referat, XVIIème Congrès de l’Association Mondiale des Sciences de l’Education, 2–8.06.2012, Reims.
Plewka, C. (2009). Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Warszawa.
Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. (2009). M. Boni (red.). Warszawa.
Raport Polska 2050 (2011). Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” PAN. Warszawa.
Robinson, K. (2011). Zmiana paradygmatu edukacji. W: J. Szomburg (red.). Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. Gdańsk.
Sielatycki, M. (2008). Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej. W: K. Sujak-Lesz (red.). Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia. Wrocław.
Śliwerski, B. (2011). Czy oświata potrzebuje przewrotu kopernikańskiego. W: J. Szomburg (red.). Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. Gdańsk.
Wilber, K. (1997). Krótka historia wszystkiego. H. Smagacz (tłum.). Warszawa.
Wilber, K. (2000). Psychologia integralna. H. Smagacz (tłum.). Warszawa.
Zybertowicz, A. (2011). Potrzebujemy coachingu patriotycznego. W: J. Szomburg (red.). Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. Gdańsk.