Modern Polish teachers as working poor
Pdf (Język Polski)

Keywords

teacher
school
working poor
feminization of poverty

Abstract

The article depicts so far not seen in the literature subject the issue of analysing the problems of modern Polish teachers as working poor, which is about the people who despite being employed are still becoming poor. The author by analyzing the poverty of Polish teachers refers to her own thoughts and experience, the literature subject, research conducted by her and mainly to the published data and reports. The specificity of a teacher’s occupation, difficulties and dilemmas appearing in every day work at school, the problem of social and economic poverty regarding to both the professional position of a teacher and to the prestige of a teacher’s work usually in awkward work conditions and being under permanent control is presented in the article. The major message of the article is the fact that a modern teacher’s work is often fight for existence, survival and constant taking attempts of keeping satisfying occupational status in permanently changing political and economic conditions and increasing social expectations.

https://doi.org/10.16926/pe.2018.11.07
Pdf (Język Polski)

References

Augustyńska, D., Radosz, J. (2009). Hałas w szkołach – przegląd badań. Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, 9, 16–19.

Bereźnicki, J. (2018). Zawód nauczyciela w głębokim kryzysie. O takiej karierze marzy już tylko 2,4 proc. uczniów. Pobrane z: https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/zawod-nauczyciela-wglebokim-kryzysieo,159,0,2409631.html [dostęp: 29.06.2018].

Dawid, J.W. (1959). O duszy nauczycielstwa (s. 41–68). W: W. Okoń (oprac.), Osobowość nauczyciela: rozprawy J.W. Dawida, Z. Mysłakowskiego, S. Szumana, M. Kreutza, S. Baleya. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Freudenberger, H.J., North, G. (1985). Women’s Burnout: How to Spot It, How to Reverse It and How to Prevent It. New York: Doubleday.

Kalinowski, S., Łuczka, W. (2015). Biedni pracujący w Unii Europejskiej – wybrane problemy. Roczniki Naukowe, 17 (5), 112–117.

Kozek, W., Kubisa, J., Ostrowski, P. (2005). Bliżej junk job niż woorking poor. Nisko kwalifikowana nisko płatna praca w usługach w Polsce. Polityka Społeczna, 10, 1–9.

Kubisa, J. (2014). Bunt białych czepków. Analiza działalności związkowej pielęgniarek i położnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kuźmicz, E., Stasiowski, J. (2008). Pracujący biedni. Komunikat z badań. CBOS, BS/182/2008.

Kwiatkowska, H. (1988). Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli: założenia i metody edukacji nauczycielskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Majid, N. (2001). The Size of the Working Poor Population in Developing Countries. Employment Paper, 16, Geneva: International Labour Organization.

Nowakowska, K. (2018). Średnia pensja nauczyciela to 5 tys. zł? Rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Pobrane z: http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1116019,ile-zarabiaja-nauczyciele-tak-naprawde.html [dostęp: 8.07.2018].

Polak, E. (2011). Problem ubóstwa a polityka kształtowania dochodów w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej – wybrane aspekty. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 18, 98–111.

Raport Eurydice (2015). The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Pobrane z: https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Publications:The_Teaching_Profession_in_Europe:_Practices,_Perceptions,_and_Policies;http://viaa.gov.lv/library/files/original/FAKTU_BUKLETS.pdf [dostęp: 30.06.2018].

Stanaszek, A. (2004). Bieda (z) pracy, czyli o biednych pracujących we współczesnym świecie. Kultura i Społeczeństwo, 2, 143–170.

Strengmann-Kuhn, W. (2002). Working Poor in Europe: A Partial Basic Income for Workers?. Materiały z międzynarodowego kongresu – Basic Income European Network, September, Geneva.

Umiastowska, D., Gdaniec, A. (2016). Zjawisko wypalenia zawodowego wśród nauczycieli wychowania fizycznego. Kultura Fizyczna, 15 (4), 147–156.

Zabielska J.M. (2007). Ubóstwo a procesy marginalizacji społecznej. Lublin: KUL.