Abstract
The aim of the text taken in this text is to present the construct of sexual education as other in the educational discourse. I found interesting here the areas of constructing and categorizing this field of education at school in the context of other activities carried out in it, as well as the pedagogical consequences of this state of affairs. Giving birthmarks of otherness concerns not so much the subject that represents this field of education, but the actions affecting its specific constitution in the school's program. You can indicate here: involvement in the creation of a program of representatives of the two ministries, the possibility of negotiating the scope of content carried out on these classes by parents and adult students and the possible refusal to participate in them. As specific, one may further consider the construction of a name for an object in which the determinant: sexual does not appear. The practical exclusion of this subject from the group of those that are subject to evaluation seems to serve to avoid negative social reactions.
References
Ciesek, B. (2015). Dyskursy dyskryminacji i tolerancji we współczesnej polskiej przestrzeni publicznej (wartości, postawy, strategie). Niepublikowana rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. B. Witosz.
Czyżewski, M., Dunin, K., Piotrowski, A. (2010). Cudze problemy – dwadzieścia lat później. W: M. Czyżewski, K. Dunin, A. Piotrowski (red.), Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Dora, M. (2013). Lepiej nie mówić. O edukacji seksualnej w Polsce. Przegląd Pedagogiczny, 2 (12), 101–107.
Dunaj, B. (1996). Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Wilga.
Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
Foucault, M. (2002). Porządek dyskursu. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.
Frankowicz-Gasiul, B., Michalik, A., Czerwińska, A., Zydorek, M., Olszewska, J., Olszewski, J. (2008). Ciąża młodocianych – problem medyczny i społeczny. Studia Medyczne, 11, 57–63.
Gdula, M. (2009). Trzy dyskursy miłosne. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Karwat, M. (2010). Polityczność i upolitycznienie. Metodologiczne ramy analizy. Studia Politologiczne, 17, 63–88.
Kempińska, U. (2017). Nieletnie macierzyństwo – problem ogólnoświatowy, Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula sp. z o.o.
Klus-Stańska, D. (2000). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Harmonia. Kopciewicz, L. (2003). Polityka kobiecości jako pedagogika różnic. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kozakiewicz, M. (1981). Zaproszenie do rozmowy – o seksie, o konfliktach, o dojrzewaniu, o kompleksach, o takcie, o partnerstwie, o katastrofach wychowawczych. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Kwieciński, Z. (2013). Edukacja wobec opóźnienia kulturowego. Nauka, 1, 19–30.
Luke, A. (1997). Critical Discourse Analysis. W: L.J. Saha (red.), International Encyclopedia of the Sociology of Education. Canberra, New York: Elsevier.
Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łotman, J., Uspieński, B. (1977). O semiotycznym mechanizmie kultury. W: E. Janus, M.R. Mayenowa (wybór i opracowanie), Semiotyka kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Męczkowska-Christiansen, A. (2015). Zarządzanie dzieciństwem. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie neoliberalnej. Studia Pedagogiczne, 68, 63–72.
Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Pedagogika. Leksykon. Warszawa: PWN.
Nowak, P. (2002). SWOI i OBCY w językowym obrazie świata. Język publicystyki polskiej z pierwszej połowy lat pięćdziesiątych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Nowicka, E. (1991). Wprowadzenie. Inny jako obcy. W: E. Nowicka (red.), Religia a obcość. Kraków: Nomos.
Nowicka, E. (1998). Opozycja „swój” i „obcy” w badaniu współczesnego społeczeństwa polskiego. W: A. Sułek, M.S. Szczepański (red.), Śląsk – Polska – Europa. Zmieniające się społeczeństwo w perspektywie lokalnej i globalnej (Xięga X Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Rudnicki, P. (2010). Edukacja i neoliberalizm dwadzieścia lat później. Refleksje o odtwarzaniu kultury, propagowaniu ideologii i nakazie konsumpcji wiedzy. W: M. Syska (red.), Komercjalizacja edukacji. Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław – Warszawa: Ośrodek Myśli Społecznej im. Ferdynanda Lassalle’a.
Rzeźnicka-Krupa, J. (2013). Inny i pedagogika: doświadczenie inności i relacja z Innym jako istotne kategorie nauk o wychowaniu. Studia Edukacyjne, 28, 31–45.
Smoter, B. (2016). Modele wychowania seksualnego w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Niepublikowana rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Z.J. Danilewskiej.
Szwed, R. (2003). Tożsamość a obcość kulturowa: studium empiryczne na temat związków pomiędzy tożsamością społeczno-kulturalną a stosunkiem do obcych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Świeca, M. (2015). Umiejętności kluczowe dla budowy demokracji. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A. Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 6 (2), 77–84.
Thomson, R. (1994). Moral Rhetoric and Public Health Pragmatism: The Recent Politics of Sex Education. Feminist Review, 48.
Tuszyńska, L. (2011). Biologia. W: B. Woynarowska (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Waszyńska, K., Groth, J.,
Kowalczyk, R. (2013). Kontrowersje wokół współczesnej edukacji seksualnej. Teoria i (nie)rzeczywistość. Studia Edukacyjne, 24, 165–179.
Wejbert-Wąsiewicz, E., Pęczkowska, E. (2009). Problemy edukacji seksualnej w Polsce. Przegląd Socjologiczny 58, 3, 173–192.
Wejbert-Wąsiewicz, E., Stanisz, J. (2009). Sto lat oświaty seksualnej w Polsce. Ideologia i polityka a potrzeby społeczne. Kultura i Edukacja, 2 (71), 27–52.
Welskop, W. (2014). Socjologiczne ujęcie „innego” w szkole. Edukacja Humanistyczna 1 (30), 209–216.
Witosz, B. (2010). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i Dyskurs = Text und Diskurs, 3 (16), 9–25.
Zając, M. (1996). Niektóre psychologiczne aspekty badań nad dyskursem edukacyjnym. W: T. Rittel (red.), Dyskurs edukacyjny. Kraków: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Zamojska, E. (2010). Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Akty prawne
MEN (1999). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/ isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19990670756 [dostęp: 19.12. 2018].
MEN (2011). Podstawa programowa przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. Pobrane z: https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/4i.pdf [dostęp: 19.12. 2018].
MEN (2012). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Pobrane z: http:// www.wdz.edu.pl/index.php?s=prawo_oswiatowe&id=7 [dostęp: 16.12.2018].
MEN (2014). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, tekst jedn.: Dz.U. 2014, poz. 395.
Ustawa z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży. Pobrane z: isap.sejm.gov.pl/ Download?id=WDU19930170078&type=3 (1993) [dostęp: 19.12.2018].
Źródła internetowe
Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, (2013). Edukacja seksualna czy Wychowanie do życia w rodzinie? Przepisy prawne i podstawa programowa. Pobrane z: http://www.federa.org.pl/publikacje/edukacja_seksualna_ factsheet_2013.pdf [dostęp: 21.12. 2018].
Haber, M. (2009). Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia – z upoważnienia ministra – na zapytanie nr 4359 w sprawie zmian dotyczących przedmiotu: wychowanie do życia w rodzinie. Pobrane z: http://orka2. sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/04FE5E61 [dostęp: 16.12. 2018].
Konarska, I. (2004), Szkoła boi się seksu. Pobrane z: https://www.tygodnikprzeglad.pl/szkola-boi-sie-seksu/ [dostęp: 20.12.2012].
Olearczyk, T., Kosińska, E. (2009). Opinia programu: Teresa Król: „Wędrując ku dorosłości”. Wychowanie do życia w rodzinie. Program nauczania dla klas I–III gimnazjum. Pobrane z: http://www.ksiegarniarubikon.pl/dokumenty/1378361921_23199348_program_Gim_opinia_Olearczyk_Kosinska.pdf [dostęp: 19.12. 2018].
Pakulniewicz, W. (2011) „Wychowanie do życia w rodzinie” – wpisy na świadectwie szkolnym. Pobrane z: https://www.portaloswiatowy.pl/dokumentacja-nauczania/wychowanie-do-zycia-w-rodzinie-wpisy-na-swiadectwieszkolnym-4311.html [dostęp: 19.12.2018].
Smereczyńska, M. (2000). Sprawozdanie z obrad sejmu 3 kadencji, 75 posiedzenie, 3 dzień. Pobrane z: http://orka2.sejm.gov.pl/Debata3.nsf/main/ 26AFC1D1 [dostęp: 16.12. 2018]