Abstract
The Internet these days has endless possibilities. It is used in virtually every human activity. The purpose of this article is not to demonize the Internet but to examine various dimensions of how young people function in the virtual world. The goal is also to determine what negatives students face and what positives result from using this technology. The first part will present the most essential news in the new media field and, in particular, the characteristics of the Internet. Issues related to various aspects of Internet use will be addressed - from the psychological mechanisms of Internet use by young people through media education and the dangers of various online activities to the socio-practical phenomena occurring in the digital world. The knowledge gained through the theoretical part will form the basis for conducting empirical research. The purpose of the research will be to determine the importance of Computer and Internet use in the lives of secondary school students. The results of this research discussed, together with their elaboration and the presentation of ways to counteract the threats and methods of positive use of the Internet, can be a valuable source of helpful knowledge both in the pedagogical work of those involved in education and valuable for parents, since they are most responsible for the education of their children in the use of media.
References
Angielczyk, P.Z. (2019). Homo crudelis w dobie Internetu. Parezja, 2, 48–64. https://doi.org/10.15290/parezja.2019.12.04.
Augustynek, A. (2010). Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnianie, terapia. Warszawa: Wyd. Difin.
Barlińska, J. (2009). Wpływ kontaktu zapośredniczonego przez komputer na nasilenie zachowań antyspołecznych i cyberprzemocy. Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 1, 107–112.
Borkowska, A., Witkowska, M. (2009). Media społecznościowe w szkole. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy.
Broto, R., Waldzus, S., Sekerdej, M., Schubert, T. (2011). The contexts and structures of relating to others: how memberships in different types of groups shape the construction of interpersonal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 28, (3), 406–432. https://doi.org/10.1177/0265407510384420.
Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Wyd. Rebis.
Chocholska, P., Osipczuk, M. (2009). Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Hachette Livre Polska.
Denek, K. (2000). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Figurska, O., (2012). Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież. Warszawa: Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, Fundacja Dzieci Niczyje.
Forma, P. (2006). Znaczenie Internetu dla rozwoju dzieci i młodzieży. Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość SCENO. Zeszyty Naukowe, 2, 64–68.
Griffiths, M. (2004). Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.
Holtkamp, J. (2010). Co ogłupia nasze dzieci? Nowe media jako wyzwanie dla rodziców. Kraków: Wyd. Salwator.
Huber, F., Neuschaffer, C. (2003). Rodzice offline? Jak nawiązać kontakt ze skomputeryzowanym dzieckiem. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL.
Izdebska, J., (2008). Media elektroniczne zagrażające współczesnemu dziecku – przejawy, przyczyny, wyzwania edukacyjne. In: S. Guz (ed.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 212–217.
Jaroszewska, I., (2024). Parents’ knowledge about media education. Social Dissertations, 18, 1–23.
Jastrzębska, J. (2020). Internet jako miejsce nawiązywania relacji interpersonalnych. Grupy społeczne w obszarze cyberprzestrzeni. Fides et Ratio 42(2), 92–100. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.277.
Jaśko, K., Dukała, K., Szastok, M. (2019). Focusing on gender similarities increases female. students’ motivation to participate. Journal of Applied Social Psychology, 49(8), 473–487. https://doi.org/10.1111/jasp.12598.
Jopek, A., Kinda, M. (2019). Zagrożenia cybernetyczne dla młodego użytkownika sieci w perspektywie rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Security, Economy & Law 23(2), 67–85. DOI: 10.24356/SEL/23/4
Kaliszewska, K. (2007). Nadmierne używanie Internetu. Charakterystyka psychologiczna. Poznań: Wyd. UAM.
Kamieniecki, W., Bochenek, M., Tanaś, M., (2017). Raport z badania „Nastolatki 3.0”. Warszawa: NASK – Instytut Badawczy.
Kim, S. et al. (2018). Cyberbullying victimization and adolescent mental health: Evidence of differential effects by sex and mental health problem type, Journal of Youth and Adolescence, 47(3), 660–678. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0678-4.
Koltay, T., Krakowska, M., Landova, H., Prókai, M. (2011). Umiejętność korzystania z informacji w krajach Grupy Wyszehradzkiej: literatura i inicjatywy. Education for Information, 28(1), 57–76. https://doi.org/10.3233/EFI-2010-0886.
Kośla, R. (2018). Cyberterroryzm – definicja zjawiska i zagrożenie dla Polski, wystąpienie na konferencji w Bemowie, 29 XI 2002 r. za: P. Jankowski, Cyberterroryzm jako współczesne zagrożenie dla administracji publicznej. Młody Jurysta [Young Jurist.], 4, 12–22. https://doi.org/10.21697/mj.11305.
Kozak, S. (2011). Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Kusztal, J., Piasecka, M. (2018). A contemporary approach to substance abuse treatment for children and adolescents: a review of theoretical and empirical perspectives. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(4), 85–102. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.50.85.
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006). Nowe technologie informacyjne – szansą i zagrożeniem dla młodzieży szkolnej. In: J. Morbitzer (ed.). Komputer w edukacji (pp. 115–119). Kraków: Impuls.
Laska, E.I. (2006). Dzieciństwo w świecie mediów – szanse i zagrożenia (wybrane problemy). In: S. Juszczyk, I. Polewczyk (eds.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji (pp. 105–111), Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Łosiak-Pilch, J. (2018). Gamification and subjective reinforcement value: indications for education and health promotion. Edukacja. Technika. Informatyka. 2(24), 201–205. https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.27.
Maj, B. (2019). Internet jako przestrzeń edukacyjna życia młodzieży akademickiej. Studia z Teorii Wychowania, 29(4), 135–154. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1640.
Makara-Studzińska, M., Madej, A. (2017). Cybertherapy: a modern form of therapy. Journal of Education, Health and Sport, 7(7), 21–28. https://doi.org/10.5281/zenodo.821840.
Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Melosik, Z. (2000). Kultura instant. Paradoksy pop-tożsamości. In: M. Cylkowska-Nowak (ed.), Edukacja. Społeczne konsumowanie idei i rzeczywistości (pp. 34–48). Poznań: Wyd. Wolumin.
Melosik, Z. (2008). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. In: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. t. 2 (pp. 98–102). Warszawa: PWN.
Mitchell, K.J., Finkelhor, D., Wolak, J., Ybarra, M.L., Turner, H. (2011). Youth Internet Victimization in a Broader Victimization Context. Journal of Adolescent Health, 48, 128–134.
Morbitzer, J. (2006). O potrzebie i celach wychowania medialnego dzieci. In: S. Juszczyk, I. Polewczyk (eds.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji (pp. 409–414). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Oleksiewicz, I. (2018). Cyberterroryzm jako realne zagrożenie dla Polski. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego 12(1), 53–67. https://doi.org/10.34862/rbm.2023.1.2.
Ordon, U., Skoczylas-Krotla, E. (2003). Środki masowego przekazu – szansą czy zagrożeniem w procesie edukacji dziecka. In: T. Banaszkiewicz, W. Szlufik, A. Pękala (eds.), Z najnowszych badań nad wczesną edukacją dziecka (pp. 140–146) Częstochowa: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
Popiołek, M., Nierenberg, B. (2017). Facebook as an information management tool: in light of the research conducted among Polish students. Journal of Education, Culture and Society, 2, 89–102. https://doi.org/10.15503/jecs20172.89.102.
Siedlecka, M., Żukiewicz-Sobczak, W., Sobczuk, S., Oddziaływanie mass mediów na kształtowanie stylu życia dzieci klas 4–6 w Bialskich Szkołach Podstawowych. Rozprawy Społeczne, 13(1), 34–42.
Siemieniecki, B. (2012). Rzeczywistość wirtualna a edukacja. In: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (eds.), Cyberprzestrzeń i edukacja, (pp. 28–35). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Skoczylas, D. (2023). Cyberzagrożenia w cyberprzestrzeni. Cyberprzestępczość, cyberterroryzm i incydenty sieciowe. Prawo w Działaniu. Sprawy Karne, 53, 97–113.
Skvortsova, S., Haran, M. (2018). Multimedialna prezentacja wykładu jako sposób percepcji, rozumienia i zapamiętywania informacji edukacyjnych przez studentów. International Journal of Research in E-learning, 4(2), 52–58. https://doi.org/10.31261/IJREL.
Spanjers, I., Konings, K., Leppink, J., Verstegen, D., de Jong, N., Czabanowska, K., van Merrienboer, J. (2015). The promised land of blended learning: quizzes as a moderator. Educational Research Review, 15, 59–74. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.05.001.
Stunża, G.D. (2012). Edukacja medialna w podstawie programowej. In: J. Lipszyc (ed.), Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia. Aneks (pp. 27–31). Warszawa: Wyd. Narodowy Instytut Audiowizualny.
Szpunar, M. (2005). Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości. In: E. Hałas, K. Konecki (eds.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego (pp. 378–403). Warszawa: Wyd. Scholar.
Tadeusiewicz, R. (2002). Społeczność Internetu. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT.
Tapscott, D., (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Techmańska, B., (2019). Czy młodzi ludzie potrafią korzystać z Internetu? Uwagi i spostrzeżenia. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(28), 245–251. https://orcid.org/0000-0002-0319-1776.
Tokunaga, R.S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26, 277–287.
Tomczyk, Ł., Selmanagic, L.E. (2022). Nomophobia and phubbing: well-being and new media education in the family among adolescents in Bosnia and Herzegovina. Children and Youth Services Review. 137, 40–58. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106489.
Więckowska, M., (2012). Co wciąga Twoje dziecko? Kraków: Wydawnictwo M.
Witek, K. (2018). Przestępczość komputerowa – aspekty prawne. Edukacja – Technika – Informatyka, 24(2), 36–49.
Wysocka-Narewska, M. (2022). Kształcenie na odległość na poziomie szkoły podstawowej: opinie i refleksje rodziców. International Journal of Research in E-learning, 8(2), 76–81. https://doi.org/10.31261/IJREL.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Natalia Ruman