Abstract
The huge potential of popular culture shaped and transmitted over “mass-media” and “new” media is noticed. At the same time, they are criticized due to their content and their influence on human actions and social relations. A number of social researchers refer to the submission of media to popular culture and entertainment, promoting of immaturity of the recipients and in consequences withdrawn from the public sphere. On the other hand, the popular culture is consider as a factor important for development of the human capital, the bonding social capital, individuals identity and society’s cohesion.
The aim of this paper is to analyse the relationship between popular culture and the civic engagement of youth. First, the basic assumptions of popular culture- civic engagement relations are introduced. The second section is based on the chosen findings of author’s pilot study into the field of The youth identity formation in the mobile society era (N=92). The mutual associations between the popular culture consumption of university students and their level of civic engagement are analysed. The research results show statistical significance of the positive relationship in the sample between analysed factors. The higher is level of students’ cultural participation and media con-sumption, the higher is level of their civic engagement. The article concludes with the explanation of those findings, which may be considered surprising in light of popular culture criticism.
References
Andolina M., Meents-DeCaigny E., Nass K., 2006, College Students, Faith and the Public Realm: The Relationship Between Religious Attitudes and Civic and Political Engagement, „Journal of College & Character” 8(1), s. 1-10.
Barber B., 2008, Skonsumowani Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa.
Barney D., 2008, Społeczeństwo sieci, Warszawa.
Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Kraków.
Bauman Z., 2009, Konsumowanie życia, Kraków.
Bauman Z., Burszta J., 2008, Kultura do spożycia na miejscu. Z Zygmuntem Baumanem rozmawia Wojciech J. Burszta, [w:] M. Halawa, P. Wróbel (koncepcja i wybór), Bauman o popkulturze. Wypisy, Warszawa, s. 307-333.
Biały F., Jakubowski J., 2020, Kultura popularna i ideologia – wyzwania poznawcze, metodologiczne i pojęciowe, [w:] F. Biały, J. Jakubowski, Kultura popularna i ideologia. Polityczne interpretacja rozrywki i sztuki, Poznań, s. 5-22 [DOI: 10.14746/9788365817921.1]
Bourdieu P., 2006, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa.
Bourdieu P., 2009, Rozum praktyczny. O teorii działania, Kraków.
Centrum Badania Opinii Społecznej, CBOS, 2012, Poczucie wpływu na sprawy publiczne i zaangażowanie obywatelskie, Warszawa.
Dudzikowa M., Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K., Marciniak M. 2011, Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, Kraków.
Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., Jaskulska S., Marciniak M., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K., 2013, Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza – interpretacje- konteksty, Kraków.
Dziamski G., 2002, Sztuka u progu XXI wieku, Poznań.
Elias N., 2003, Zaangażowanie i neutralność, Warszawa.
Giddens A. 2008, Socjologia, Warszawa.
Goban-Klas T., 2005, Media i komunikowanie masowe, Warszawa.
Grad J., 1997, Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Poznań.
Harvard University Institute of Politics, HIOP, 2002, A National Survey of College Undergraduates. Harward.
Kaczmarek M., (red.), 2011, Health and Well-Being In Adolescence, Part two: Media, Poznań.
Kłoskowski W., 2012, Kultura jako czynnik rozwoju społecznego a polityki kulturalne polskich metropolii, [w:] Szultka S., Zbieranek P., (red.), Kultura – polityka – rozwój. O kulturze jako dźwigni rozwoju społecznego polskich metropolii i regionów, Gdańsk, s. 69-100.
MacCannell D., 2005, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa.
Marciniak M., 2015, Media activity and the identity of adolescents in the society of consumption, [w:] H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), The Educational and Social World of a Child: Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, Poznań, s. 462-477.
Marciniak M., 2018, Studenckie strategie korzystania z mediów – blokada osiągnięć akademickich?, „Konteksty Pedagogiczne” 10, s. 157-167 [DOI: 10.19265/KP.2018.110157]
Marciniak M., 2019, Zaangażowanie społeczno-obywatelskie młodzieży akademickiej jako czynnik chroniący w perspektywie koncepcji resilience, „Rocznik Peedagogiczny” 42, 181-196 [DOI 10.2478/rp-2019-0012]
McMillin D.C., 2009, Mediated Identities: Youth, Agency, and Globalization, New York.
Melosik Z., 2007, Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, (red.), Pedagogika, tom II, Warszawa.
Melosik Z., 2013, Kultura popularna i tożsamość młodzieży: w niewoli władzy i wolności, Kraków.
Melosik Z., 2016, Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza, Poznań.
Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Impuls, Kraków 2009.
Mudhai O.F., 2013, Civic engagement, digital networks, and political reform in Africa, New York.
Postman N., 2004, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa.
Ritzer G., 2010, „Płynna globalizacja”: zastosowanie i krytyka pojęcia płynności Z. Baumana, [w:] Zrozumieć nowoczesność. Księga Jubileuszowa Zygmunta Baumana, Łódź.
Rudnicki P., 2004, Ikony popkultury w świadomości studentów Uniwersytetu Wrocławskiego, Kraków.
Sassatelli R., 2007, Consumer culture. History, theory and politics, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore.
Schaffer H.R., 2010, Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków.
Szafraniec K., 2019, Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania. Edukacyjne konieczności, Warszawa.
Sztompka P., 2005, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków.
Trzcińska J., 2016, Kultura popularna a polityka na przykładzie Korei Południowej po 1988 roku, Toruń.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Podstawy Edukacji