Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.

Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.26

Keywords:

theory, pedagogical theories, pedagogical hermeneutics, students

Abstract

The aim of this article is to present the result of the author’s own research focusing on senses and meanings attributed by Pedagogy students from Jan Długosz University (UJD) in Częstochowa to studying pedagogical theories. Pedagogical theories (currents, trends) as one of pedagogy research areas are interesting for an academic for many reasons. This area stands out by its diversity, various dilemmas or controversies. This diversity motivates academics, but also students, to multiply their cognitive activity. Exploring this world, learning about and understanding senses and meanings attributed to it is within the area of pedagogical exploration, whose direction is determined by, among others, the hermeneutic journey chosen by the author (hermeneutic method with interpretative analyses corresponding to it). The choice of such a research path is the result of the aim of the research set by the author as well as the subject matter and research problems. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monika Adamska-Staroń, Jan Długosz University in Czestochowa

Monika Adamska-Staroń

References

Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej: Studium sytuacji wychowawczej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/165637

Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., & Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji: Metaforyczne narracje. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Adamska-Staroń, M., & Łukasik, B. (2012). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. In A. Gofron & A. Kozerska (Eds.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne (pp. 119–138). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Adamska-Staroń, M. (2018). Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcze. Difin

Dilthey, W. (2004). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Folkierska, A. (1995). Kształcąca funkcja pytania. Perspektywa hermeneutyczna. In J. Rutkowiak (Ed.), Odmiany myślenia o edukacji. Wydawnictwo Impuls.

Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. PWN.

Gadamer, H. G. (1993). Prawda i metoda. Inter esse.

Gadamer, H. G. (1979). Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. PIW.

Gadamer, H.-G. (1985). Hermeneutyka a filozofia praktyczna. Studia Filozoficzne, (1), 21–22.

Hałas, E. (1991). Znaczenia i wartości społeczne: O socjologii Floriana Znanieckiego. Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Hejnicka-Bezwińska, T. (1997). Tożsamość pedagogiki: Od ortodoksji ku heterogeniczności. Wydawnictwo 69.

Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jankowska, D. (2001). Teoria wiedzy i nauki Floriana Znanieckiego – w świetle współczesnych dyskusji nad możliwościami naukowego poznania. W A. Bogaj (Red.), Rozwój pedagogiki ogólnej: Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze (pp. 182–190). Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.

Kawecki, I. (1996). Etnografia i szkoła. Impuls.

Krüger, H. H. (2002). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. GWP.

Kwieciński, Z. (1996). Dziesięciościan edukacji. In T. Jaworska & R. Leppert (Eds.), Wprowadzenie do pedagogiki: Wybór tekstów (pp. 31–39). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, B., & Adamska-Staroń, M. (2015). Twórczy potencjał edukacyjnych spotkań akademickich. Pedagogika, 24, 171–184.

Łukaszewicz, R. (2011). O wielości rozumienia edukacji i wyższości pytań nad odpowiedziami. Przegląd Pedagogiczny, (1), 9–20.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls.

Melosik, Z. (2019.) Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Wydawnictwo Naukowe Chat.

Reut, M. (1995). Nauka, pytanie i dialog: Wstęp do analizy hermeneutycznej koncepcji uniwersalności rozumienia. Acta Universitatis Wratislaviensis: Prace Pedagogiczne, (1747), 108–120.

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja, Państwowy Instytut Wydawniczy.

Rubacha, K. (2005). Budowanie teorii pedagogicznych. In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 59-67). PWN.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Rutkowiak, J. (1996). Wielość języków w pedagogice. In T. Jaworska, R. Leppert (Eds.), Wprowadzenie do pedagogiki (pp. 13-29). Impuls.

Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Semper.

Sawicki, K. (2012). Propozycja aplikacji metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej. Scripta Philosophica. Zeszyty Naukowe Doktorantów Wydziału Filozofii KUL, 1, 75–91.

Szahaj, A. (1994). Teksty na wolności. In T. Kostryko (Ed.), Dokąd zmierza współczesna humanistyka. Instytut Kultury.

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls.

Śliwerski, B. (2011). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Impuls.

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Impuls.

Śliwerski, B. (2018). Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie. Forum Pedagogiczne, 8(1), 21–41. https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.02

Śliwerski, B. (2019). Pedagogika jako nauka. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: Podręcznik akademicki (pp. 15–38). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Such J. (1975). Problemy weryfikacji wiedzy. PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (1999). Filozofia nauki. Wydawnictwo UAM.

Znaniecki, F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Adamska-Staroń, M. (2024). Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa. The Educational Transactional Analysis, (13), 437–453. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.26

Issue

Section

On the border of fields
Loading...