Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.

Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa.

Authors

  • Monika Adamska-Staroń Jan Długosz University in Czestochowa

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.26

Keywords:

theory, pedagogical theories, pedagogical hermeneutics, students

Abstract

The aim of this article is to present the results of my own research, focusing on the meanings and significance given by students of pedagogy at UJD to studying pedagogical theories. Pedagogical theories (trends, directions) as one of the areas of pedagogical research are interesting for the researcher for many reasons. This area is distinguished by great diversity, various dilemmas and controversies. Diversity motivates the researcher, but also the student of pedagogy to multiply their cognitive activity. Discovering this world, learning about and understanding the meanings and significance attributed to it is included in the area of ​​pedagogical exploration, the direction of which is determined, among others, by the hermeneutic journey I have chosen (hermeneutic method together with corresponding descriptive and interpretative analyses). The choice of such a research path is the result of the research goal, subject and research problem I have set.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monika Adamska-Staroń, Jan Długosz University in Czestochowa

Monika Adamska-Staroń

References

Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium Sytuacji Wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Adamska-Straroń, M., Piasecka, M., Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków: Impuls.

Adamska-Staroń, M., Łukasik, B. (2012). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne (s. 119-138). Kraków: Impuls.

Adamska-Staroń, M. (2018). Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcze. Warszawa: Difin

Dilthey, W. (2004). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. E. Paczkowska-Łagowska. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Folkierska, A. (1995). Kształcąca funkcja pytania. Perspektywa hermeneutyczna. W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. Warszawa: PWN.

Gadamer, H.G. (1993). Prawda i metoda. Kraków: Inter esse.

Gadamer, H.G. (1979). Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Warszawa: PIW.

Gadamer, H.G. (1985). Hermeneutyka a filozofia praktyczna. Studia filozoficzne, 1.

Hałas, E. (1991). Znaczenia i wartości społeczne. O socjologii Floriana Znanieckiego. Lublin: KUL.

Hejnicka-Bezwińska, T. (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa: Wydawnictwo 69.

Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Impuls.

Jankowska, D. (2001). Teoria wiedzy i nauki Floriana Znanieckiego – w świetle współczesnych dyskusji nad możliwościami naukowego poznania. W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce.

Kawecki, I. (1996). Etnografia i szkoła. Kraków: Impuls.

Krüger, H.H. (2002). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP.

Kwieciński, Z. (1996). Dziesięciościan edukacji. W: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki (s. 31-39). Kraków: Impuls.

Łukasik, B., Adamska-Staroń, M. (2015). Twórczy potencjał edukacyjnych spotkań akademickich. Pedagogika, z. XXIV, 171-184.

Łukaszewicz, R. (2011). O wielości rozumienia edukacji i wyższości pytań nad odpowiedziami. Przegląd Pedagogiczny, 1.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Impuls.

Melosik, Z. (2019.) Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chat.

Reut, M. (1995). Nauka, pytanie i dialog. Wstęp do analizy hermeneutycznej koncepcji uniwersalności rozumienia. ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS, No 1747, Prace pedagogiczne, CVIII, Wrocław.

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa: PIW.

Rubacha, K. (2005). Budowanie teorii pedagogicznych. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 59-67). Warszawa: PWN.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Rutkowiak, J. (1996). Wielość języków w pedagogice. W: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki (s. 13-29). Kraków: Impuls.

Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Warszawa: Semper.

Sawicki, K. (2012). Propozycja aplikacji metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej, Scripta Philosophica 1 Zeszyty Naukowe Doktorantów Wydziału Filozofii KUL.

Szahaj, A. (1994). Teksty na wolności. W: T. Kostryko (red.), Dokąd zmierza współczesna humanistyka. Warszawa: Instytut Kultury.

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2011). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2018). Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie. Forum Pedagogiczne 1, 21-41.

Śliwerski, B. (2019). Pedagogika jako nauka. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 15-38). Warszawa: PWN.

Such J. (1975). Problemy weryfikacji wiedzy. Warszawa: PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (1999). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Znaniecki, F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published

2024-12-30

How to Cite

Adamska-Staroń, M. (2024). Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa. The Educational Transactional Analysis, (13). https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.26

Issue

Section

On the border of fields
Loading...