Disability in the perception of students. Results of research on attitudes toward people with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.15Słowa kluczowe:
Słowa kluczowe: postawy wobec osób z niepełnosprawnością, studenci kierunków pedagogicznych, studenci kierunków niepedagogicznychAbstrakt
Niepełnosprawność w percepcji studentów. Wyniki badań nad postawami wobec osób z niepełnosprawnością
Celem prezentowanego artykułu jest ukazanie wybranych wyników badań dotyczących postrzegania osób niepełnosprawnych i postaw wobec tej grupy deklarowanych przez studentów kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych.
Prezentowane badania przeprowadzono w grupie 110 osób, podzielonych na dwie równoliczne podgrupy: 55 studentów kierunków pedagogicznych i 55 studentów kierunków niepedagogicznych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankietową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Przedstawione badanie pilotażowe pozwala na sformułowanie następujących wniosków:
1. Większość badanych studentów pozytywnie postrzega osoby z niepełnosprawnością i wykazuje wobec nich pozytywne postawy społeczne, przy czym postawy ambiwalentne występują istotnie rzadziej. Pojawiają się również nieliczne deklaracje negatywne, ale są one stosunkowo rzadkie.
2. Różnice pomiędzy studentami kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych w zakresie postaw wobec osób niepełnosprawnych są stosunkowo niewielkie i generalnie nieistotne statystycznie. Istotność statystyczną stwierdzono tylko w jednym przypadku, dotyczącym emocjonalnych i wolicjonalnych komponentów negatywnych postaw (w szczególności przekonania, że osoby niepełnosprawne są „ciężarem” dla rodziny i społeczeństwa). Sytuacja ta wymaga dalszej analizy.
3. Można przypuszczać, że deklarowane przez studentów postawy wobec osób z niepełnosprawnością są związane z różnymi innymi czynnikami, które wpływają na ich ogólną percepcję społeczną, zinternalizowane wzorce zachowań interpersonalnych oraz, co najważniejsze, bezpośrednie interakcje z osobami z niepełnosprawnością.
Downloads
Bibliografia
Aronson, E., Wilson,T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo ZYSK i S-KA.
Chan, M., Zoellick, R. B., (2013). Światowy raport o niepełnosprawności WHO. In: Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania, Nr I(6).
Gazdulska, M. (2008). Postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym i współczesnym. Seminare, 25, (pp. 281-288).
Gąciarz, B. (2014). Integracja społeczna osób niepełnosprawnych jako wyzwanie dla nauki i praktyki społecznej. Studia Socjologiczne, 2(213), (pp. 7-14).
Kazanowski, Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J - Paedagogia, vol. 28, 1, (pp. 33-43).
Kirenko, J. (2007). Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Larkowa, H. (1970). Postawy otoczenia wobec inwalidów. Warszawa: PZWL.
Marszałek, L. (2007), Społeczny kontekst niepełnosprawności. Seminare, 24, (pp. 339-353).
Mika, S. (1972). Wstęp do psychologii społecznej. Warszawa: PWN.
Ostrowska, A. (2015). Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Segiet, K. (2015). Rodzina jako przestrzeń życia (dla) współczesnej młodzieży. In: K. Segiet (eds.), Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych (pp. 35-45). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Komunikat z badań CBOS (2007). BS/ 169/2007. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_169_07.PDF. Pobrane 10 kwietnia 2024.
Sękowski, A. E. (1994). Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Tomczyszyn, D., Pańczuk, A., Szepeluk A. (2022). Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnościami. In: Niepełnosprawność i rehabilitacja, 2, (pp. 33-48).
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Beata Górnicka
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji