Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.05Słowa kluczowe:
prawa człowieka, analiza transakcyjna, komunikacjaAbstrakt
Potencjał edukacyjnej analizy transakcyjnej w edukacji o prawach człowieka
Edukacja na rzecz praw człowieka (HRE) to dynamiczna inicjatywa wspierająca wiedzę, wartości i umiejętności w zakresie promowania i ochrony praw człowieka. Zakorzeniona w zasadach takich jak godność i sprawiedliwość, HRE umożliwia jednostkom aktywne przyczynianie się do rozwoju praw człowieka. Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) jest przykładem tego podejścia, angażując się w inicjatywy mające na celu podnoszenie świadomości i zrozumienia zasad praw człowieka. Jednocześnie Edukacyjna Analiza Transakcyjna stosuje teorię TA w środowisku edukacyjnym, poprawiając jakość komunikacji i relacji. TA, z jej Stanami Ego Rodzica, Dorosłego i Dziecka, jest zgodna z zasadami HRE, promując samoświadomość i empatię. Zastosowanie TA w HRE obejmuje rozpoznawanie reakcji emocjonalnych i zrozumienie kontekstów społecznych i historycznych. Integracja koncepcji TA wzbogaca doświadczenie edukacyjne, wspierając empatyczne i komunikatywne środowisko. W badaniu zastosowano koncepcje TA do rzeczywistych dialogów, badając ich zastosowanie w HRE. Wyniki ujawniają potencjał TA w radzeniu sobie z wyzwaniami w miejscu pracy i edukacji, dostosowując się do zasad HRE dotyczących otwartej komunikacji, rozwiązywania konfliktów i dialogu szanującego prawa. Przecięcie TA i HRE zapewnia kompleksowe ramy dla poprawy interakcji społecznych i promowania zasad praw człowieka.
Downloads
Bibliografia
Baute, P. (1979). Intimacy and Autonomy are Not Enough (Is TA a Middle-Class Tranquilizer?). TA Bulletin, 9(3), 170-173. https://doi.org/10.1177/036215377900900303
Campos, L. P. (2010). Redecision Therapy and Social Justice. Transactional Analysis Journal, 40(2), 85-94. https://doi.org/10.1177/036215371004000202
Campos, L. P. (2012). Cultivating Cultures of Courage with TA. Transactional Analysis Journal, 42(3), 209-219. https://doi.org/10.1177/036215371204200307
Campos, L. P. (2014). A Transactional Analytic View of War and Peace. Transactional Analysis Journal, 44(1), 68-79. https://doi.org/10.1177/0362153714531722
Drego, P. (2006). Freedom and Responsibility: Social Empowerment and the Altruistic Model of Ego States. Transactional Analysis Journal, 36(2), 90-104. https://doi.org/10.1177/036215370603600203
James, M. (1983). Cultural Scripts: Historical Events vs. Historical Interpretation. Transactional Analysis Journal, 13(4), 217-223. https://doi.org/10.1177/036215378301300403
Klein, M. (1980). Thoughts and Feelings: A Functional Description of Health, Pathology, Diagnosis and Cure. Transactional Analysis Journal, 10(2), 96-100. https://doi.org/10.1177/036215378001000203
Oates, S. (2012). Who Decides and What Can Be Changed? Transactional Analysis Journal, 42(3), 176-182. https://doi.org/10.1177/036215371204200303
Rinzler, D. (1984). Human Disconnection and the Murder of the Earth. Transactional Analysis Journal, 14(4), 231-236. https://doi.org/10.1177/036215378401400406
Whitney, N. J. (1982). A Critique of Individual Autonomy as the Key to Personhood. Transactional Analysis Journal, 12(3), 210-212. https://doi.org/10.1177/036215378201200310
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Piotr Toczyski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji