Skuteczna szkoła w kryzysie COVID-19
Angażowanie społeczności szkolnej w radzenie sobie z wyzwaniami szkolnymi w oparciu o model Lewina i Fishera, w kategoriach analizy transakcyjnej
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2021.10.02Słowa kluczowe:
wprowadzanie zmiany, model Lewina, systemowe rozwiązania, szybki system reagowaniaAbstrakt
Niniejsza praca stanowi case study radzenia sobie z wyzwaniem zmiany w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni od października do grudnia 2021 r.
U podstaw opisywanej w case study pracy interwencyjnej leżał model wprowadzania zmiany w organizacji, zaproponowany przez Kurta Lewina (Bhayangkara 2020) oraz podejście do indywidualnego radzenia sobie ze zmianą Johna Fishera (Fisher 2012). W niniejszym artykule przyglądamy się procesowi z punktu widzenia edukacyjnej analizy transakcyjnej.
Celem procesu było podniesienie poczucia bezpieczeństwa psychicznego i merytorycznego społeczności klas VII i VIII w okresie od grudnia 2021 roku.
W procesie aktywnie wzięło udział 630 osób. Analiza oparta została o badania jakościowe w 5 grupach członków społeczności szkolnej: nauczyciele (N=45), uczniowie (N=300), rodzice (N=280), grupa psychologów i pedagogów (N=3) oraz dyrekcja szkoły (N=2). W ramach procesu zastosowano: obserwację, wywiady pogłębione, pracę w grupach i dyskusję. Uczestnicy mieli również możliwość indywidualnej analizy wypracowanych w trakcie procesu wniosków i propozycji.
W wyniku podjętych działań zaproponowano kompleksowe rozwiązania i rekomendacje, które aktualnie są komunikowane i wdrażane w społeczności klas VII i VIII, wśród uczniów, nauczycieli i rodziców. W niniejszej pracy wskazujemy, że i z jakiego powodu dla przeprowadzenia zmiany w szkole konieczna jest równoległa praca ze wszystkimi głównymi grupami interesariuszy.
Downloads
Bibliografia
Berne, E. (1966). Principles of Group Treatment. New York: Oxford University Press. Pp. 379
Bhayangkara, A.N. (2020). The Role of Instructional Leadership Through Kurt Lewin Model in Improving the Teacher Capability. Proceedings of the 2nd Early Childhood and Primary Childhood Education (ECPE 2020)
Buchner, A., Majchrzak, M.,Wierzbicka M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Centrum cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii-1-edycja/
Buchner, A.,Wierzbicka M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport Spółdzielni Otwartej Edukacji. Centrum cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf
Długosz, P., Liszka, D., Walawender, P., Gagat-Matuła, A. (2021). Project: Identification of barriers hindering the Ukrainian and Polish students' return to schools. Wyniki wstępne. https://www.researchgate.net/publication/354494486_Wyniki_wstepne
Emmerton, N., Newton, T. (2004). The Journey of Educational Transactional Analysis from Its Beginnings to the Present. Transactional Analysis Journal, 34(3), 283–291. doi:10.1177/036215370403400314
Fisher, J. (2005) A Time for Change?, Human Resource Development International, 8:2, 257-263, DOI: 10.1080/13678860500100665
Grzelak, S., Żyro, D. (2021). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Raport oparty na wynikach badań, przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli w okresie 04.2020 – 01.2021
Jacy ludzie taka szkoła. Osobiste doświadczenia z pandemii. (2021). Łuczyńska, A., Pyżalski, J. https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/publikacja-jacy-ludzie-taka-szkola-osobiste-doswiadczenia-z-pandemii/
Pierzchała, A. (2019). The Use of Passivity Strategies in a Group of 10–12 Year-old Pupils from the Perspective of Transactional Analysis. Pedagogika / Pedagogy 2019, t. 134, Nr. 2, p. 185–207
Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M., Edukacja zdalna w czasach covid-19. Raport z badania. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8
Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/ZDALNA-EDUKACJA_FINAL.pdf
Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 92–115.
Sobiesiak-Penszko, P., Pazderski. F. (2020). Dyrektorzy do zadań specjalnych – edukacja zdalna w czasach izolacji. Prezentacja wyników badania. https://www.isp.org.pl/uploads/drive/aktualnosci/RAPORT_Dyrektorzy_do_zadan_specjalnych_08.06.pdf
Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza Transakcyjna Dzisiaj. Rebis. Poznań
The State of the World's Children 2021. On My Mind: Promoting, protecting and caring for children’s mental health. (2021). https://www.unicef.org/reports/state-worlds-children-2021
Vos, J., van Rijn, B., (2021). The Evidence-Based Conceptual Model of Transactional Analysis: A Focused Review of the Research Literature, Transactional Analysis Journal, 51:2, 160-201, DOI: 10.1080/03621537.2021.1904364
Wright, KP. (2020). Sleep in university students prior to and during COVID-19 Stay-at
-Home orders. Current Biology. VOLUME 30, ISSUE 14. DOI:https://doi.org/10.1016/j.cub.2020.06.022
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2021-12-30 - (3)
- 2022-05-20 - (2)
- 2021-12-30 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Justyna Józefowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji