The idea of universal design in the educational process at the University. "Universal design as a space of equal opportunities and accessibility for people with disabilities"
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2023.12.16Keywords:
universal designe, accessibility, inclusion, competences, skillsAbstract
The article presents the concept of universal design in the educational process at University in the context of the author’s participation in the project called “Universal design as a space of equal opportunities and accessibility for people with disabilities.” To achieve the aforesaid aim, professional literature was studied, project tasks were discussed and the idea of universal design was referred to taking into account contemporary educational space. The author writes about the inclusion of universal design in the teaching-learning process at University, about the inclusion of teaching and accessibility which is a key-word for the idea of universal design. The aim of the project was achieved. Both the lecturers and the students gained more awareness of accessibility. Within the framework of realizing the project tasks, the author studied, among all, the rules of universal design and their practical use. The participants obtained knowledge, competencies and skills, which should allow for using them in the social sphere, in their professional practice.
Downloads
References
Brown, S. (1999). The curb ramps of Kalamazoo: discovering our unrecord-ed history. Disability Studies Quarterly, 9(3), 203–205.
Bajkowska, M.M., Perkowski T. (2022). Projektowanie uniwersalne w prze-strzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobre praktyki. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Chudy, W. (2001). Człowiek niepełnosprawny w świetle filozofii. In: P. Ma-zanek (ed.), Filozofia i teologia w życiu człowieka (pp. 113–126). War-szawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Gawron, G. (2015). Universal design – projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnospraw-nych. Roczniki Nauk Społecznych, 7(43), 1, 1–9; http://dx.doi.org/10.18290/rns.2015.7(43).
Gawron, G., Rojek-Adamek, P. (2017). Again in place. Design w obronie wieku. Kultura Popularna, 2(52), 4–19; http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.7046.
Hansen, A. (2005). Education in Norway – equality, nature and knowledge. In: E. Maagerø, B. Simonsen (eds.), Norway: society and culture. Kri-stiansand: Portal.
Jagiełło-Kowalczyk, M., Tokarski, Ł. (2022), Inspiracje dziedzictwem przy-rodniczym i kulturowym w projektowaniu wnętrz. Housing Environ-ment. Współczesna architektura mieszkaniowa w przestrzeni miasta, 41, 93–102; http://dx.doi.org/10.4467/25438700SM.22.033.17156.
Jówko, E. (2022). Projektowanie uniwersalne. Innowacja w kształceniu stu-dentów Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Stu-dent Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 22(15), 65–72; http://dx.doi.org/10.34739/sn.2022.22.06.
Jurkowska, A. (2002). Idea projektowania uniwersalnego w planowaniu przestrzennym. Architectus, 1(11), 155–158.
Mace, R.L. (1985). Universal Design. Barrier-Free Environments for Every-one. Designers West, 33, 1.
Nilsen, S. (2010). Moving towards an educational policy for inclusion? Main reform stages in the development of Norwegian unitary school system. International Journal of Inclusive Education, 5.
Stankiewicz, T. (2023). Epistemologiczne i antropologiczne aspekty projek-towania uniwersalnego. Paideia, 5, 89–112.
Wróblewska, U. (2022). Projektowanie uniwersalne w przestrzeni uniwersy-teckiej – idee, możliwości, dobre praktyki. In: M.M. Perkowska, T. Baj-kowski (eds.), Historia amerykańskiego uniwersalnego projektowania w kontekście ludzkich doświadczeń – twórcy, luminarze i propagatorzy idei (pp. 57–77). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Uchwała w sprawie ustanowienia rządowego programu “Dostępność plus” (2018). Online: https://www.gov.pl/web/premier/uchwala-w-sprawie-ustanowienia-rzadowego-programu-dostepnosc-plus [Accessed: 20.10.2023].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wioletta Sołtysiak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license