Adjusting the conditions and the form of the eighth-grader Polish language exam to students with the spectrum of autism
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2023.12.15Keywords:
autism, eighth-grader exam , students with the spectrum of autismAbstract
According to the idea of inclusive education, students with the spectrum of autism attend mainstream primary schools more and more often. That requires teaching such students in the way adjusted to their educational needs and conducting the eighth-grader exam taking into consideration the adjusted conditions and exam form, which is regulated by the provisions of the education law. The analysis of the material concerning the adjustments of exam conditions shows that they reflect individual needs of students with the spectrum of autism and are a great convenience for them. On the other hand, the comparison of the standard Polish language exam sheets and the adjusted ones leads to the conclusion that the sheet itself and the tasks are to a great extent adjusted to the needs of students with autism, including Asperger syndrome. However, there are areas calling for change so that the content of the exam is even better adjusted to students with the spectrum of autism.
Downloads
References
Al-Khamisy, D. (2013). Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszuki-waniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyj-nymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Aneks do Informatora o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego obowią-zujący w latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024. Egzamin ósmoklasi-sty. Język polski. https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/informatory/. [Accessed on 14.11.2023].
Antonik, A. (2015). Nauczyciel wobec trudności związanych z edukacją uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w warunkach szkoły inte-gracyjnej i ogólnodostępnej. Analiza obszarów problemowych. Studia Edukacyjne, 34, 153–165.
Banasiak, A., Skrzypczyk-Gałkowska I. (2021). Dostosowanie testu czytania ze zrozumieniem do potrzeb i możliwości uczniów z zaburzeniami ze spek-trum autyzmu w szkole ponadpodstawowej. In: A. Burnos, K. Bargiel-Matusewicz, G. Katra, E. Pisula (eds.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (pp. 60–78). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Chrzanowska, I., Szumski, G. (eds). (2019). Edukacja włączająca w przedszko-lu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Cybulska, R., Dryjańska, J., Gotlin, K., Kłoda, M., Pomorska, K., Pyzikiewicz, A. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. War-szawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Dłużniewska, A. (head). (2018). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Realizacja podstawy pro-gramowej kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Frith, U., (2008). Autyzm, wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.
Holajda, D.K. (2012). Bariery w kształceniu polonistycznym dzieci i młodzie-ży z zespołem Aspergera. In: N. Starnik, A. Zduniak (eds.). Podmiotowość w edukacji wobec odmienności kulturowych oraz społecznych zróżnico-wań. Edukacja XXI wieku (pp. 307–322). Poznań: Wyższa Szkoła Bezpie-czeństwa.
Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty obowiązująca w roku szkolnym 2023/2024. Egzamin ósmoklasisty. https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/o-egzaminie/. [Accessed on 14.11 2023].
Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019, https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/informatory/. [Ac-cessed on 14.11 2023].Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzami-nacyjnej z 17 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych sposobów do-stosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2023/2024. https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/harmonogram-komunikaty-i-informacje/. [Accessed on 14.11 2023].
Krakowiak, K. (ed.). (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Krakowiak, K. et al. (2016). Wskazówki dla autorów i wydawców podręczni-ków szkolnych dotyczące sposobu opracowania tekstów dostosowanych do rozwoju językowego uczniów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Lemańska, A. (2010). Model pracy z uczniem z autyzmem. In: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyj-nymi. Materiały szkoleniowe. Część II (pp. 177–199). Warszawa: Mini-sterstwo Edukacji Narodowej.
Marcinkowska, B., Konieczna, I., Smolińska, K. (2017). Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w sytuacjach szkolnych – poszukiwanie modelu wsparcia. In: T. Żólkowska, A Mażewska (eds.). Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Pedagogika specjalna. Nowe obszary teorii i praktyki (pp. 153–155). Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z nie-pełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Skrzypczyk-Gałkowska, I. (2018). Nastolatek z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Wskazówki metodyczne do pracy nauczyciela poloni-sty. Pedagogika, 27(1), 217–284.
Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Winczura, B. (2017). Od wczesnych zwiastunów autyzmu po przywiązanie – rozwój relacji społecznych dzieci ze spektrum autyzmu w kontaktach z bliskimi. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 19, 69–94.
Zacharuk, T. (2008). Włączająca edukacja. In: J. Pilch (ed.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (pp. 167–168). VII. Warszawa: Wyd. Akademic-kie “Żak”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Iwona Skrzypczyk-Gałkowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license