Education as the Space where Identity Processes Come to Play – Based on Educational Narratives of Women

Education as the Space where Identity Processes Come to Play – Based on Educational Narratives of Women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.16

Keywords:

thematic biography, educational narratives, stories of learning, life stories, self-determination, women's education, self-development

Abstract

In this text, the Author carries out theoretical discussion and presents the outcomes of her studies of the shaping process of women's identity in the context of a human (auto)biography, referring to the category of identity, putting particular stress to the educational biography, called a special type of a thematic biography (important for the category of identity), and a category of narration, of key importance for comprehending the phenomenon of auto(biography). A human biography is an invaluable source of information on their life and the person her/himself. Getting acquainted with the biography, looking for information about a given person, learning her/his story from her/himself (biography passed through an autobiographical account) or from the biographical materials, e.g. diaries, letters, memoirs and recollection of others. The Author says that one of the identity criteria is the sense of one's own continuity in time. This criterion can be fulfilled thanks to the autobiographical memory, or a memory of personal episodes and autobiographical facts. The problems of biography are closely connected with the autobiographical memory. In the text the Author presents three intertwined categories: identity, autobiographical memory and biography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agnieszka Majewska-Kafarowska, Uniwersytet Śląski

assistant professor at the Pedagogy Institute of the Faculty of Social Sciences of the University of Silesia. Her interests concern the adult man: conditions and threats to development, adult education, human identity, socio-cultural contexts of development, conditions of education in adulthood. Recently, a particularly close and important area of the author's interest has been human aging and old age, considered in the context of lifelong development, as well as biographical conditions, which she has devoted to many publications. Member of the Academic Andragogical Society, founding member, board member and president of the 2nd term of the Association of Social Gerontologists. Since 2007, she has been associated with the University of the Third Age in Jaworznik. Secretary of the "Edukacja Dorosłych" journal, published by the Academic Andragogical Society.

References

Backe D., Schulze Th. (ed.), (1979). Aus Geschichten Lernen. Weinheim, München.

Barska A. (2005). Tożsamość społeczno-kulturowa płci w kontekście ponowoczesnego świata. In: A. Barska, E. Mandal (eds.). Tożsamość społeczno-kulturowa płci. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Barska A., Mandal E. (eds.), (2005). Tożsamość społeczno-kulturowa płci. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Bauman Z. (1995). Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Bauman Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.

Bauman Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman Z. (2004). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bauman Z. (2001). Tożsamość jaka była, jest i po co? In: A. Jawłowska (ed.): Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW.

Bauman Z., Tester K. (2003), O pożytkach z wątpliwości. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Beck U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bokszański Z., (1989). Tożsamość, integracja, grupa: tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Boruta I., (1996). Równość kobiet I mężczyzn w pracy w świetle prawa Wspólnoty Europejskiej. Implikacje dla Polski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Budrowska B. (2000). Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety. Wrocław: Wydawnictwo Funna.

Cierpka A. (2000). Metoda analizy narracji w badaniach psychologicznych. Zastosowanie metod analizy narracji do badania wybranych aspektów zawartości treściowej etosu rodzinnego. In: M. Straś-Romanowska (ed.). Metody jakościowe w psychologii współczesnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001). Szkoła jako agenda ról płciowych. Przegląd badań. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja", 2001, no. 1.

Domański H. (1992). Zadowolony niewolnik? Studium o nierówności między mężczyznami i kobietami w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Faure E. (ed.), (1975). Uczyć się, aby być. Warszawa: PWN.

Fuszara M. (ed.), (2002). Kobiety w Polsce na przełomie wieków. Nowy kontrakt płci? Warszawa: ISP.

Gałdowa A. (1995). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Giddens A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Giddens A. (2004). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gontarczyk E. (1995). Kobiecość i męskość jako kategorie społeczno kulturowe w studiach feministycznych. Perspektywa socjologiczno-pedagogiczna. Poznań: Wyd. Eruditus s. c.

Havighurst J. (1981). Developmental tasks and education. New York: University of Chicago Press.

Helling I. (1990). Metoda badań biograficznych. In: J. Włodarek, M. Ziółkowski (eds.): Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Jacob G. (2001). Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych. In: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (eds.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Jankowski D. (1999). Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Jawłowska A. (ed.), (2001). Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW.

Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Krüger H.H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lachowicz-Tabaczek, K. (2000). Przejawy i przyczyny „nierówności” w poziomie samooceny kobiet i mężczyzn. "Czasopismo Psychologiczne", no. 1-2, 63-76.

Lamnek S. (1993), Qualitative Sozialforschung. Methodologie, t. I. Weinheim.

Malewska – Peyre H. (2000). Ciągłość i zmiana tożsamości. "Kultura i Społeczeństwo", 2000, no. 1.

Malicka M. (1996). Ja to znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i wychowaniu, Warszawa: „Żak”.

Mamzer H. (2002). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Mandal E. (1995), Socjalizacja ról społecznych związanych z płcią. In: E. Mandal, R. Stefańska-Klar (eds.). Współczesne problemy socjalizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Maszke A.W. (2004). Metodologiczne podstawy badan pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Melosik Z., (1996). Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako konteksty pedagogiczne. Poznań – Toruń: Edytor.

Miluska J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Morciniec J. (1995), Między rozumieniem i wyjaśnianiem. Analiza wywiadu narracyjnego w ramach koncepcji Glynis M. Breakwell jako przykład podejścia do problematyki tożsamości człowieka. In: M. Reut (ed.): Człowiek, kultura, edukacja, v. 2. Wrocław: Oficyna Wydawnicza PW.

Nowak A. (1998). Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. In: S. Palka (ed.): Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nowak-Dziemianowicz M. (2003). Edukacja i tożsamość w epoce „www”. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja", 2003, special issue.

Pakszys E., Heller W. (eds.). Publiczna przestrzeń kobiet. Obrazy dawne i nowe. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Palka S. (ed.), (1998). Orientacje w metodologii badan pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pankowska D. (2003). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: „Żak”.

Prawda M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. O koncepcji badań Fritza Schütz., “Studia Socjologiczne", 1989, no. 4.

Reszke I. (1984). Prestiż społeczny a płeć. Kryteria prestiżu osób i zawodów. Wrocław – Warsaw – Kraków – Gdańsk – Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Reut M. (ed.), (1995). Człowiek, Kultura, Edukacja. v. 2. Wrocław: Oficyna Wydawnicza PW.

Ricoeur P. (1998). Filozofia osoby. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.

Rosner K. (2003). Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Universitas.

Schulze Th., (1979), Biographisch orientierte Pädagogik. In: Backe D., Schulze Th. (eds.): Aus Geschichten Lernen, Weinheim, München.

Schütze F. (1997). Das Narrative Interview in Interaktionsfeldstudien. Hagen: Fernuniv.

Siemieńska R. (ed.), (1997). Wokół problemów zawodowego równouprawnienia kobiet i mężczyzn. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Siemieńska R. (ed.), (1997). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu

i podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Straś-Romanowska M. (ed.), (2000). Metody jakościowe w psychologii współczesnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Taylor Ch. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tillmann K. J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Titkow A., Domański H. (eds.), (1995). Co to znaczy być kobietą w Polsce? Warszawa: Wydaw. Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Urbaniak – Zając D., Piekarski J. (eds.), (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Witkowski L. (1989). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika

H. Eriksona. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Włodarek J., Ziółkowski M. (eds.), (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Żarnowska A., Szwarc A. (eds.), (1995). Kobiety i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Warszawa: DiG: Uniwersytet Warszawski. Instytut Historyczny.

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

Majewska-Kafarowska, A. (2020). Education as the Space where Identity Processes Come to Play – Based on Educational Narratives of Women. The Educational Transactional Analysis, (9), 257–275. https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.16

Issue

Section

On the border of fields
Loading...