The Role of the Family, a Teacher and a Pre-school in Shaping Children’s Attitudes on the Basis of Evaluation Studies

The Role of the Family, a Teacher and a Pre-school in Shaping Children’s Attitudes on the Basis of Evaluation Studies

Authors

  • Michał Borda, ks. dr Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy w Krakowie
  • Bożena Marzec, dr Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.14

Keywords:

the family, a teacher, a pre-school, the external evaluation, attitude

Abstract

The authors of the article try to show the role of pedagogic backgrounds in shaping children’sattitudes. In order to do that, they analyse the influence of the family, a teacher and a pre-school onchildren’s choices through the prism of the results of an external evaluation. An external evaluation is then an effective tool making possible to carry out an objective assessment. The academicreflexion is accompanied by The Pope Francis’ teaching taken from Evangelii gaudium, Amoris laetitia and His speeches made during meeting with educational communities. The authors, summing up, suggest that the contemporary education serve the integral humanism. The fruitful humanism should be build on the basis of the culture of dialogue in order to plant real hope. A human being cannot live without hope, and education raises hope.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michał Borda, ks. dr, Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy w Krakowie

dr teologii (pedagogika religijna), wykładowca katechetyki, dydaktyki i pedagogiki w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie, Wyższym Sosnowieckim Seminarium Duchownym i Wyższym Częstochowskim Seminarium Duchownym w Częstochowie. Dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu. Ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. Awansu Zawodowego Nauczycieli. Sekretarz Polskiego Towarzystwa Teologicznego w Krakowie (oddział w Sosnowiecu)i członek Polskiego Towarzystwa Katechetyków.

Bożena Marzec, dr, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

dr nauk humanistycznych, pracownik naukowy Uniwersy-tetu Śląskiego na Wydziale Filologii Wschodniosłowiańskiej w latach 1998–2010, od 2011 roku adiunkt w Katedrze Pedagogiki w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Pola zainteresowań intelektualnych: zarządzanie placówkami oświatowymi, rozwój zawodowy nauczyciela, systemoświaty, nadzór pedagogiczny, bezpieczeństwo uczniów, literatura rosyjska.

Published

2017-12-30

How to Cite

Borda, M., & Marzec, B. (2017). The Role of the Family, a Teacher and a Pre-school in Shaping Children’s Attitudes on the Basis of Evaluation Studies. The Educational Transactional Analysis, (6), 239–253. https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.14

Issue

Section

On the border of fields
Loading...