Interaktywne metody nauczania wspierające różnorodność oraz edukacyjną i społeczną integrację uczniów
pdf (English)

Słowa kluczowe

interaktywne metody nauczania
różnorodność
integracja edukacyjna
integracja społeczna

Abstrakt

Prezentowane badanie wspiera różnorodność oraz integrację edukacyjną i społeczną, analizuje wpływ metod interaktywnych na grupę uczniów w akcie dydaktycznym, a także zmiany zachodzące u uczniów w procesie uczenia się. Zastosowaną metodą badawczą był wywiad częściowo ustrukturyzowany. Próba uczestników składała się z 25 uczniów szkół średnich. Wyniki badania dostarczają informacji na temat efektów edukacyjnych i społecznych doświadczanych przez uczniów w wyniku włączenia metod interaktywnych na lekcji. W szczególności wolność wypowiedzi i działania, świadomość, że każda osoba jest wyjątkowa, fakt, że ludzka różnorodność jest absolutnie naturalna, to korzyści, które towarzyszą obecności metod interaktywnych. Z pewnością poczucie przynależności do grupy, poczucie integracji edukacyjnej i społecznej, zwiększona spójność grupy uczniów, wzrost pewności siebie i wiary we własny potencjał są wynikiem pracy zespołowej, zachęcania do swobodnej ekspresji i dialogu, które są charakterystycznymi cechami metod interaktywnych. Proces uczenia się również ulega istotnym zmianom, a metody interaktywne mają pozytywny wpływ na zrozumienie nowych informacji i motywację. Zachęcanie do swobodnej, otwartej ekspresji wpływa na zwiększanie zainteresowania nauką. Podsumowując, różnorodność, a także edukacyjna i społeczna integracja uczniów szkół średnich, są skutecznie wspierane przez optymalne wykorzystanie interaktywnych metod nauczania.

https://doi.org/10.16926/pe.2024.17.14
pdf (English)

Bibliografia

Bocoş, M. (2021). Interactive training. Iași: Publisher Polirom.

Bocoş, M. (2008). Activation in the instructional-educational process. Profile of activating teaching practices in education and instruction in contemporary schools, coord. Bocoş, M., C. Stan, C., Manea, A.D. Publisher Eikon, Collection Universitas, Pedagogy Series, Cluj-Napoca.

Breben, S., Gongea, E., Ruiu, G. (2007). Interactive group methods. București: Publisher Arves.

Cerghit, I. (2002). Alternative and complementary learning systems. Structures, styles and strategies. Bucureşti: Publisher Aramis.

Cucoş, C. (2014). Pedagogy. Iași: Publisher Polirom.

Dandu L., Berza M., Ciuchi M.L. (2007). Inclusive school - European school: concepts, practical method.. Bacău: Publishing House of the Teaching Staff.

Dulama, M. E. (2002). Activating teaching methods, strategies and techniques. Cluj-Napoca: Publisher Clusium.

Ionescu, M., Chiş, V. (2001). Modern didactics, Cluj- Napoca, Publisher: Dacia.

Kincses, I., V. (2019). Formative values of interactive methods. București: Publisher Rovimed.

Mîndru, E., Niculae, A., Borbeli, L. (2010). Interactive teaching strategies. București: Didactica Publishing House.

Neacşu, I. (2015). Effective learning methods and techniques. Fundamentals and successful practices. Iași: Publisher Polirom.

Oprea, C. L. (2012). Interactive teaching, learning and assessment methods - course support. Bucureşti: University of Bucharest Publishing House.

Oprea, C.L. (2009). Interactive teaching strategies. București: Didactic and Pedagogical Publishing House.

Pânișoară, I., O. (2003). Effective communication - methods of educational interaction, Iași: Publisher Polirom.

Pânișoară, I., O. (2009). The successful teacher. Iași: Publisher Polirom.

Pânișoară, I., O. (2024). Encyclopedia of teaching methods. Iași: Publisher Polirom.

Temple, C., Steele, J.L., Meredith, K.S. (2002). Collaborative learning. Chișinău: Pro Didactica.

Wosinska, W. (2005). Psychology of social life. București: Publisher Renaissance.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Ramona Elena Tutunaru