Abstrakt
Głównym celem artykułu jest przedstawienie projektu edukacyjnego: My Very Special Book opartego na metodzie biblioterapii oraz zilustrowanie rozwoju kompetencji społecznych u uczniów ze specjalnymi potrzebami podczas zajęć rewalidacyjnych opartych na tym pomyśle. W artykule omówiono proces tworzenia opowiadania terapeutycznego z uczniami klasy szóstej szkoły integracyjnej w oparciu o projekt My Very Special Book realizowany w ramach grantu Wydawnictwa „Nowa Era” w konkursie Projektanci Edukacji. Analizie poddano podstawy teoretyczne, przebieg, założenia i sposób prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, których celem było podniesienie kompetencji emocjonalnych i społecznych. Projekt polegał na stworzeniu z uczniami opowieści terapeutycznej o ich aktualnych trudnościach i problemach. Odbiorcami projektu są uczniowie ze specjalnymi potrzebami, trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, chorobami przewlekłymi i niską samooceną.
Bibliografia
Bautsz-Sontag, A. (2015). Literatura w terapii-warsztaty otwarte. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brett, D. (2013). Bajki, które leczą. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chamera-Nowak, A., Ippoldt, L. (2015). Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP.
Domagała, M. (2022). Znaczenie czytania bajek dla rozwijania wrażliwości dziecka w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego. Kultura – Przemiany – Edukacja, 10, 134–144.
Domagała-Zyśk, E. (ed.). (2012). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Domagała-Zyśk, E., Knopik, T., Oszwa, U. (2017). Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego. Ruch Pedagogiczny, 1, 91–104.
Hajzak, H. (2010). Biblioterapia w pracy wychowawczej z grupą dzieci w wieku przedszkolnym. Biblioterapeuta, 4, 13–15.
Ippoldt, L. (2000). Biblioterapia w związkach z innymi naukami. Biblioterapeuta, 2(4), 1–6.
Konieczna, E. (2006). Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kotwica, A. (2014). Biblioterapeutyczna działalność Biblioteki Śląskiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zabrzu. In: K. Heska-Kwaśniewicz, S. Gajownik (eds.), Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych (pp. 221–233). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Krasoń, K. (2000). Rozumienie i wyjaśnianie przeżywanego tekstu a komunikacja metaforyczna w pracy z dzieckiem potrzebującym wsparcia. In: B. Kaja (ed.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, vol. 2, (pp. 175–183). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Krasoń, K. (2009). Biblioterapia. In: K. Heska-Kwaśniewicz (ed.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), vol. 2, (pp. 225–283). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Krzyśka, S. M. (2005). Terapeutyczne aspekty poezji. In: K. Krasoń; B. Mazepa-Domagała (ed.), Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja — samorealizacja — wsparcie. Katowice: Wydawnictwo Librus.
Lutovac, S., Kaasila, R. (2020). How to select reading for application of pedagogical bibliotherapy? Insights from prospective teachers’ identification processes. Journal of Mathematics Teacher Education, 23, 483–489.
Łaba, A. (2012). Bajki rymowane w biblioterapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Matras-Mastalerz, W. (2016). Biblioterapia – ewolucja teorii i rozwój praktyki. Przegląd na podstawie doświadczeń polskich i zagranicznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(22–23), 29–44. https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.03.
Niepokólczycka-Gac, J. (2018). Uczeń – z SPE. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze.
Obuchowska, I. (2003). Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. Rewalidacja, 2, 4–13.
Shuba, L.V., Zakharina, E.A., Shuba, V.V., & Shuba, V.O. (2023). Fairy tale therapy, as an anxiety reducer for primary school children. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports), 10(170), 169–173. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).35.
Śliwerski B. (2007). Pedagogika dziecka: Studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Śmiechowska-Petrovskij, E., & Kwiatkowska, E. (2018). Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku: Terapia i wspieranie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Urban, B. (2001). Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą. In: B. Urban (ed.), Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu (p. 14–21). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Amelia Walotek