My Very Special Book - Bibliotherapy Project that Involves Working with Children with Special Needs. Application Proposal
pdf

Keywords

bibliotherapy
therapy
autism
project-basedwork

Abstract

The article's primary goal is to present the educational project MyVery Special Book, based on the bibliotherapy method, and illustrate the development of social competencies in students with special needs during revalidation classes based on this idea. The article discusses the process of creating a therapeutic story with sixth-grade students in an integrated school based on My Very Special Book project carried out as part of a grant from the "Nowa Era" Publishing House in the Projektanci Edukacji contest. The theoretical foundations, course, assumptions, and method of conducting revalidation classes are analysed, the aim of which is to improve emotional and social competencies. The project involved creating a therapeutic story with students about their difficulties and problems. The project recipients are the students with special needs, difficulties in social functioning, chronic diseases and low self-esteem.

https://doi.org/10.16926/pe.2024.17.10
pdf

References

Bautsz-Sontag, A. (2015). Literatura w terapii-warsztaty otwarte. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Brett, D. (2013). Bajki, które leczą. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Chamera-Nowak, A., Ippoldt, L. (2015). Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP.

Domagała, M. (2022). Znaczenie czytania bajek dla rozwijania wrażliwości dziecka w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego. Kultura – Przemiany – Edukacja, 10, 134–144.

Domagała-Zyśk, E. (ed.). (2012). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Domagała-Zyśk, E., Knopik, T., Oszwa, U. (2017). Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego. Ruch Pedagogiczny, 1, 91–104.

Hajzak, H. (2010). Biblioterapia w pracy wychowawczej z grupą dzieci w wieku przedszkolnym. Biblioterapeuta, 4, 13–15.

Ippoldt, L. (2000). Biblioterapia w związkach z innymi naukami. Biblioterapeuta, 2(4), 1–6.

Konieczna, E. (2006). Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kotwica, A. (2014). Biblioterapeutyczna działalność Biblioteki Śląskiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zabrzu. In: K. Heska-Kwaśniewicz, S. Gajownik (eds.), Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych (pp. 221–233). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Krasoń, K. (2000). Rozumienie i wyjaśnianie przeżywanego tekstu a komunikacja metaforyczna w pracy z dzieckiem potrzebującym wsparcia. In: B. Kaja (ed.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, vol. 2, (pp. 175–183). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Krasoń, K. (2009). Biblioterapia. In: K. Heska-Kwaśniewicz (ed.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), vol. 2, (pp. 225–283). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Krzyśka, S. M. (2005). Terapeutyczne aspekty poezji. In: K. Krasoń; B. Mazepa-Domagała (ed.), Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja — samorealizacja — wsparcie. Katowice: Wydawnictwo Librus.

Lutovac, S., Kaasila, R. (2020). How to select reading for application of pedagogical bibliotherapy? Insights from prospective teachers’ identification processes. Journal of Mathematics Teacher Education, 23, 483–489.

Łaba, A. (2012). Bajki rymowane w biblioterapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Matras-Mastalerz, W. (2016). Biblioterapia – ewolucja teorii i rozwój praktyki. Przegląd na podstawie doświadczeń polskich i zagranicznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(22–23), 29–44. https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.03.

Niepokólczycka-Gac, J. (2018). Uczeń – z SPE. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze.

Obuchowska, I. (2003). Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. Rewalidacja, 2, 4–13.

Shuba, L.V., Zakharina, E.A., Shuba, V.V., & Shuba, V.O. (2023). Fairy tale therapy, as an anxiety reducer for primary school children. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports), 10(170), 169–173. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).35.

Śliwerski B. (2007). Pedagogika dziecka: Studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Śmiechowska-Petrovskij, E., & Kwiatkowska, E. (2018). Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku: Terapia i wspieranie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Urban, B. (2001). Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą. In: B. Urban (ed.), Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu (p. 14–21). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Amelia Walotek