Axiological Reflection on Healthy Lifestyle in Education

Abstract

The issue of health is present in almost all spheres of life of contemporary man, pervades human life, is in the media, family, peer, in the school and other institutions. Presentation a healthy lifestyle as a universal value determines health and high level of quality of life and attempt to define its position in educational space was the main objective of this study. It seems that a small emphasis is put on a healthy lifestyle, understood as a value, it is not only the carrier of values, but is an autotelic value as well. Interdisciplinary qualified educators – leaders are needed to take a difficult task education to educate for the value of health. School should not be a place of marketing campaigns, with superficial information about health; ought to be a healthy environment, responsible, consciously creates and promotes a healthy lifestyle of the whole school community

Pdf (Język Polski)

References

Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11.

Barlak, M. (2008). O potrzebie jedności wychowania. W: Z. Dziubiński (red.). Humanistyczne aspekty sportu i turystyki. Warszawa.

CBOS (2004). Wartości życiowe. Komunikat z badań. Red. M. Wenzel. Warszawa.

Cendrowski, Z. (1993). Dekalog zdrowego stylu życia. Warszawa,

Cendrowski, Z. (1997). Przewodzić innym. Warszawa.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Przepływ. Jak poprawić jakość życia. M. Wajda (tłum.). Warszawa.

Czajkowski, K. (1979). Wychowanie do rekreacji. Warszawa.

Czapiński, J., Panek, T. (2011). Diagnoza społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków. Raport. Warszawa.

Czerwiński, M. (1978). Profile kultury. Warszawa.

Dakunin, M. (2012). Aksjologia. Podstawy teorii wartości. [b.m.].

Denek, K. (1999). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń.

Denek, K. (2005). Ku lepszej edukacji. Toruń.

Diener, E., Lucas, R.E, Oishi, S. (2008). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia. M. Szuster (tłum.). W: J. Czapiński (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa.

Downie, R.S., Fyfe, C., Tannahill, A. (1994). Health Promotion. Models and Values. New York.

Drabik, J., Resiak, M. (2009). Nauczyciel jako pedagog i promotor zdrowia. Gdańsk.

Furmanek, W. (2009), Renesans wartości w pedagogice. W: M. Wojciechowska (red.). Teoretyczne podstawy edukacji. Renesans wartości w edukacji. Kielce.

Giza, T. (2009). Idea samorealizacji oraz jej współczesne przemiany. W: M. Wojciechowska (red.). Teoretyczne podstawy edukacji. Renesans wartości w edukacji. Kielce.

Heszen, I., Sęk, H. (2008). Psychologia zdrowia. Warszawa.

Informacja o wynikach kontroli. Wychowanie fizyczne i sport w szkołach publicznych. Raport NIK. (2010). Warszawa, www.nik.gov.pl/plik/id,1942,vp,2355.pdf.

Janicki, G. (2009). Nowe aspekty czasu wolnego na przełomie wieków. W: Z. Dziubiński, K.W. Jankowski (red.). Kultura fizyczna w społeczeństwie nowoczesnym. Warszawa.

Kloska, G. (1971). Problem wartościowania w etnografii. Lud, 55.

Kowalski, M., Gaweł, A. (2007). Zdrowie – wartość – edukacja. Kraków.

Kulmatycki, L. (2003). Promocja zdrowia w kulturze fizycznej. Wrocław.

Lalonde, M. (1974). A New Perspective on the Health of Canadians. A Working Document. Government of Canada. Ottawa.

Mariański, J. (2010). Wolność jako wartość społeczna i moralna. W: J. Daszykowska, M. Rewera (red.). Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności. Warszawa.

Mazur, J., Woynarowska, B., Kołoło, H. (2007). Zdrowie subiektywne, styl życia i środowisko psychospołeczne młodzieży szkolnej w Polsce. Raport techniczny z badań HBSC 2006. Warszawa.

Nowak, P.F. (2010). Biegi uliczne nośnikiem wartości prozdrowotnych we współczesnej kulturze fizycznej. W: Z. Dziubiński, P. Rymarczyk (red.). Kultura fizyczna a globalizacja. Warszawa.

Nowak, P.F. (2012). Liderzy edukacji zdrowotnej we współczesnej szkole. Zdrowie Publiczne, 2.

Nowak, P.F., Szepelawy, M. (2009). The origins of health education – opinion of post-secondary-school pupils. W: J. Daniluk (red.). Education vs. Wellness. Lublin.

Ostrowska, A. (1997). Prozdrowotne style życia. Promocja Zdrowia, Nauki Społeczne i Medycyna, 10–11.

Ostrowska, A. (1999). Styl życia a zdrowie. Warszawa.

Ostrzyżek, A., Marcinkowski, J.T. (2012). Biomedyczny versus holistyczny model zdrowia a teoria i praktyka kliniczna. Problemy Higieny i Epidemiologii, 4.

Pośpiech, J. (2009). O reformowaniu wychowania fizycznego – refleksje zamiast polemiki. Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja, 4.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17.

Sałaciński, L. (2010). Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela. Złudzenia transmisji wartości w edukacji. Zielona Góra.

Słońska, Z. (1994). Promocja zdrowia – zarys problematyki. Promocja Zdrowia, Nauki Społeczne i Medycyna, 1.

Syrek, E. (2008). Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Katowice.

Szczepański, J. (1982). Wartość działania. W: J. Lipiec (red.). Człowiek i świat wartości. Kraków.

Szymczuk, E., Zajchowska, J., Dominik, A., Makara-Studzińska, M., Zwolak, A., Daniluk, J. (2011). Media jako źródło wiedzy o zdrowiu. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 4.

Tarkowska, E. (1997). Skrajne wzory organizacji czasu w życiu codziennym ich konsekwencje zdrowotne. Promocja Zdrowia, Nauki Społeczne i Medycyna, 10–11.

Tischner, J. (1995). Jak żyć. Warszawa.

Urbańska, I., Czarniecka-Skubina, E. (2007). Częstotliwość spożycia przez młodzież produktów spożywczych oferowanych w sklepikach szkolnych. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3.

Wojtczak, A. (2009). Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Warszawa.

Woynarowska, B. (2008). Edukacja zdrowotna. Warszawa.

Woynarowska, B. (2011). Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Warszawa.

Young, I. (2011). Jak wspierać rozwój i zdrowie młodzieży. J.M. Baraniecka (tłum.). Warszawa.

Zalewska-Meler, A. (2009). (Nie)obecne kategorie w obszarze zdrowia człowieka. Kraków.

Żukowska, Z. (2002). Zdrowie i sport w perspektywie globalnej. W: E. Malewska, B. Śliwerski (red.). Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Kraków.