Abstract
The article presents the disturbing phenomenon of discrimination, exclusion of older people from the social life and the ways of preventing these phenomena through education. It becomes necessary to create educational offer adapted to the needs and possibilities of older people. In the opposite case, the problem of social exclusion could be exacerbate, and its solution – in a world of accelerating changes - may be more difficult in the future. The article uses the results of research carried out within the project realized under the Lifelong Learning Program – Grundtvig „Evaluation Toolkit on Seniors Education to Improve Their Quality of Life”.
References
Andrzejczak, A. (2008). Edukacja osób starszych, www.edunews.pl/ badania-i-debaty/badania/483 (18.01. 2013).
Bieńkuńska, A., Piasecki, T. (red.) (2013). Jakość życia, kapitał społeczny, ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce. Warszawa.
Definicja zdrowia i jakości życia wg WHO, http://gabinetzdrowia.net.pl/ definicja-zdrowia-i-jakosci-zycia-wg-who.php (19.02.2011).
Delors, J. (red.) (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO. W. Rabczuk (tłum.). Warszawa.
Faure, E. i in. (1975). Uczyć się, aby być. Z. Zakrzewska (tłum.). Warszawa.
Gębska-Kuczerowska, A. (2002). Charakterystyka grupy osób w podeszłym wieku uczestniczących w badaniu zależności między aktywnością a stanem zdrowia. Przegląd Epidemiologiczny, www.pzh.gov.pl/ oldpage/przeglad_epimed/56-3/563_10.pdf (10.02.2012).
Gil, A., Nowacka, U., Ochoa Siguencia, L. (2012). Analysis of Selected Areas of Educational Activity of Senior Citizens. W: Society, Integration, Education: Proceedings of the International Scientifical Conference, 1. Rezekne/ Rezeknes Augstskola (Łotwa).
Homplewicz, J. (2012). Gerontologia wyzwaniem dla pedagogiki XXI wieku, www.utwstrzelin.pl/?page_id=40 (20.02.2012).
Kamiński, A. (1982). Funkcje pedagogiki społecznej. Warszawa. Megapanel PBI/Gemius (2008), www.audience.gemius.pl/pages/olisplay/ strony-eduykacyjne (15.02.2013).
Nauka języków obcych a wiek. (2011). www.edukacja.senior.pl/130,0, Nauka-jezykow-obcych-a-wiek,12699.html (12.02.2012).
Prauzner, T. (2012). LifeLong Learning – edukacja przez całe życie. Prace Naukowe AJD. Edukacja Techniczna i Informatyczna, A. Gil (red.), 6, Częstochowa.
Ramowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2012–2013. Załącznik do Uchwały nr 137 Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2012 r., poz. 632.
Rejman, K. (2010). Znaczenie edukacji w procesie integracji społecznej osób w wieku senioralnym, www.pulib.sk/elpub2/FF/Balogova1/ pdf_doc/9.pdf (14.02.2012).
Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/ (12.11.2013).
Synak, B. (red.). (2000). Ludzie starzy w warunkach transformacji ustrojowej. Gdańsk.
Szukalski, P. (2008). Starzenie się ludności – wyzwanie XXI wieku. Warszawa.
Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa.
Wądołowska, K. (red.) (2010). Obraz typowego Polaka w starszym wieku. Warszawa.