"Epistemology" of the knowledge society in the context of reflections on education issues
Pdf (Język Polski)

Keywords

knowledge
knowledge society
public sphere
education

Abstract

Currently we can observe a growing impact of the idea of knowledge society on social and educational policy of European Union countries. Particularly, this involves an economical perspective on social, civil, and educational issues. The paper presents considerations on the epistemological bases of knowledge society as well as their consequences for conceptualising the idea of „education for knowledge society”. It is argued, that the essential meaning of knowledge, which forms the basis for educational policy emerging form the idea of knowledge society, comes down to a dehumanized concept of knowledge without its subject.

Pdf (Język Polski)

References

Barnett, R. (1994). The Limits of Competence: Knowledge, Higher Education and Society.

Buckingham. Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. S. Cieśla (tłum.). Warszawa.

Bell, D. (1975). Nadejście społeczeństwa postindustrialnego. Próba prognozowania społecznego. Tłum. zbiorowe. Warszawa.

Beniger, J.R. (1986). The Control Revolution: Technological and Economic Origins of the Information Society. Cambridge, MA.

Berger, P. (1995). Rewolucja kapitalistyczna. Pięćdziesiąt tez o dobrobycie, równości i wolności. Warszawa.

Berger, P., Berger, B., Kellner, H. (1974). The Homeless Mind: Modernization and Consciousness. New York.

Boni, M. (red.) (2009). Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Warszawa, https:// zds.kprm.gov.pl/sites/default/fi les/pliki/pl_2030_wyzwania_rozwojowe. pdf (14.11.2013).

Botkin, J.W., Elmandjra, M., Malitza, M. (1982). Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? M. Kukliński (tłum.). Warszawa.

Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society: The Information Age. Vol. 1. Oxford.

Commission of the European Communities. (1993). Growth, Competitiveness, Employment. The Challenges and Ways Forward into the 21st Century. Brussels – Luxembourg.

Commission of the European Communities. (1994). Europe and the Global Information Society. Bangemann Report to the European Council, www. epractice.eu/fi les/media/media_694.pdf (14.11.2013).

Drucker, P. (1969). The Age of Discontinuity. Guidelines to Our Changing Society. New York.

Drucker, P. (1993). Post-Capitalist Society. New York.

European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. (2003). Handbook of Knowledge Society Foresight, www.eurofound. europa.eu/pubdocs/2003/50/en/1/ef0350en.pdf (14.11.2013).

Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być. Z. Zakrzewska (tłum.). Warszawa.

Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York.

Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. A. Szulżycka (tłum.). Warszawa.

Habermas, J. (1992). Further Refl ections on the Public Sphere. W: C. Calhoun (red.). Habermas and the Public Sphere. Cambridge, MA.

European Commission. Directorate-General for Employment, Industrial Relations and Social Affairs. (1997). Building the Information Society for Us All: Final Policy Report of the High-Level Expert Group, http:// aei.pitt.edu/8692 (14.11.2013).

Knorr-Cetina, K. (1999). Epistemic Cultures: How the Sciences Make Knowledge. Cambridge, MA.

Kellner, D. (2000). Habermas, the Public Sphere, and Democracy: A Critical Intervention. W: L.E. Hahn (red.). Perspectives on Habermas, Chicago – La Salle, IL.

Klus-Stańska, D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty. W: D. Klus-Stańska (red.). Dokąd zmierza polska szkoła? Warszawa.

Krohn, W., Weyer, J. (1994). Society as a Laboratory: The Social Risks of Experimental Research. Science and Public Policy, 21.

Kudrycka, B. (2011). Minister Barbara Kudrycka odpowiada prof. Karolowi Modzelewskiemu. Gazeta Wyborcza, 16.01.2011, http://wyborcza.pl/1,76842,8955565,Minister_Barbara_Kudrycka_odpowiada_prof__ Karolowi.html#ixzz2sLZK84wD (11.11.2013).

Lyotard, J.-F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. M. Kowalska, J. Migasiński (tłum.). Warszawa.

Męczkowska-Christiansen, A. (2007). Neoliberalizm i edukacja do nieodpowiedzialności. W: M. Szczepska-Pustkowska, M. Lewartowska-Zychowicz, A. Kożyczkowska (red.). Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy. Toruń.

OECD. (2000). Knowledge Management in the Learning Society. Paris.

OECD Committee for Scientifi c and Technological Policy at Ministerial Level. (2004). Science and Innovation Policy Key Challenges and Opportunities, www.oecd.org/science/inno/23706075.pdf (11.11.2013).

Potulicka, E. (2013). Kto nam urządza edukację? Polonistyka, 9.

Rutkowiak, J. (2007). Neoliberalizm jako kulturowy kontekst kształtowania się tożsamości współczesnego nauczyciela (ku problematyce oporu i odporu edukacyjnego). W: R. Kwiecińska, S. Kowal, M. Szymański (red.). Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój. Kraków.

Rutkowiak, J. (2010). Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej? W: E. Potulicka, J. Rutkowiak. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków.

Schumpeter, J.A. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. New York.

Skrzypek, E. (2007). Gospodarka oparta na wiedzy i jej wyznaczniki. W: K. Piech, E. Skrzypek (red.). Wiedza w gospodarce, społeczeństwie, przedsiębiorstwach: pomiary, charakterystyka, zarządzanie. Warszawa.

Stehr, N. (1994). Knowledge Societies. London.

Szkudlarek, T. (2001). Ekonomia i etyka: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, nr spec.

Śpiewak, P. (1998). W stronę wspólnego dobra. Warszawa.

Toffler, A. (1998). Szok przyszłości. E. Ryszka, W. Osiatyński (tłum.). Poznań.

UNESCO. (2005). Towards Knowledge Societies. UNESCO World Report. Conde-sur-Noireaue.

Webster, F. (1995). Theories of the Information Society. London.

Webster, F. (2002). The Information Society Revisited. W: L. Lievrouw, S. Livingstone (red.). Handbook of New Media. London.

Weert, van T.J. (2006). Education of the twenty-fi rst century: New professionalism in lifelong learning, knowledge development and knowledge sharing. Education and Information Technologies, 11(3).

World Bank Group Education Strategy 2020, 2011, http://siteresources. worldbank.org/EDUCATION/Resources/ESSU/Education_Strategy_4_12_2011.pdf (14.11.2013).