Some remarks about the suitability of the chaos at school
Pdf (Język Polski)

Keywords

school education
constructivism
activity
creativity
subjectivity

Abstract

Modern ideas in education, including for instance educational constructivism, creativity or activity, collide with daily practice which is still dominated by the objectification of students and expository teaching methods. Most teachers are reluctant to abandon those routine, structured and predictable activities. Meanwhile, the activating and creative didactic process carries a high risk of occurring some unpredictable events, disturbances, or even a large dose of chaos in a classroom. However, the lack of order should not be regarded as an unwelcome phenomenon but rather as a necessary condition of the effective didactic process where students are treated subjectively. The main reason of the fear against disturbances, characterized for many teachers, lies in the lack of their sense of subjectivity.

https://doi.org/10.16926/pe.2015.08.09
Pdf (Język Polski)

References

Chałas, K. (2004). Metoda projektów. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 3, s 191–193). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Cudowska, A. (2010). Nauczanie twórczości – twórcze nauczanie. Wspomaganie w rozwoju. W: A. Karpińska (red.), Edukacja w okresie przemian (s. 199–208). Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.

Jenkins, H. (2013). Nowa rzeczywistość wymaga od nas inteligencji kolektywnej (w rozmowie z Sz. Grelą). W: Edukacja. Przewodnik Krytyki Politycznej (s. 141–153). Warszawa: Wydawnictwo „Krytyki Politycznej”.

Juszczyk, S. (2003). Konstruktywizm w nauczaniu. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 2, s. 770–783). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kędzierska, J. (2003). Grupowa praca uczniów. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 2, s. 130–133). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Klim-Klimaszewska, A. (2009a). Myślenie twórcze. W: S. Jedynak, J. Kojkoł (red.), Encyklopedia filozofii wychowania (s. 186–191). Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza „Branta”.

Klim-Klimaszewska, A. (2009b). Podmiotowość. W: S. Jedynak, J. Kojkoł (red.), Encyklopedia filozofii wychowania (s. 236–239). Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza „Branta”.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Melosik, Z. (2004). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 68–91). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Neville, B. (2009). Psyche i edukacja. Emocje, wyobraźnia i nieświadomość w uczeniu się i nauczaniu. (M. Kościelniak, tłum.). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Pachociński, R. (2004). Model oświaty społeczeństwa informacyjnego. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 3, s. 367–374). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Półturzycki, J. (2005). Problemowe kształcenie. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 4, s. 908–914). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Szempruch, J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szmidt, K.J. (2003). Lekcje twórczości. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 2, s. 1027–1033). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Śliwerski, B. (2011). Niezdolność uspołecznienia polskiej oświaty w okresie dwudziestolecia III RP. W: A. Murzyn (red.), Samorządność wczoraj i dziś. Wychowanie do społeczeństwa obywatelskiego (s. 9–28). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zaczyński, W.P. (1990). Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Zamojski, P. (2005). Praca grupowa. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 4, s. 803–805). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.