Chaos in the world and the challenges for education
Pdf (Język Polski)

Keywords

value
axiological crisis
responsibility

Abstract

Axiological crisis is mostly seen as a disadvantage, which included the contemporary globalizing society. It manifests itself falling values traditionally considered to be high and low preference values. Its cause is, inter alia, excess hierarchy of values and the associated values conflict situation. The most important symptom of the crisis is the occurrence of specific values in a world of chaos, in which it is increasingly difficult to discern the modern man. Education should be used so among indication of the values that provide a decent life for future generations of mankind and maintaining goods that make this possible. Among them a special role to play should the value of responsibility, including responsibility towards future human generations.

https://doi.org/10.16926/pe.2015.08.04
Pdf (Język Polski)

References

Arystoteles (1956). Etyka nikomachejska. Warszawa: PWN.

Arystoteles (1997). Etyka wielka. Etyka eudemejska. Warszawa: PWN.

Arystoteles (2004). Polityka. Warszawa: PWN.

Birnbacher, D. (2009). Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia – zakres i granice. Studia Ecologiae et Bioethicae, 7, s. 91–106.

Ciążela, H., Tyburski, W. (2012). Odpowiedzialność globalna i edukacja ekologiczna. Wymiary teoretyki i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Ciążela, H., Dziarnowska, W., Tyburski, W. (2010). Wobec zagrożenia globalnym kryzysem ekologicznym. Technologiczna korekta czy aksjologiczna przebudowa? Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Dembiński, M. (2013). Pedagogiczne tworzenie istoty ludzkiej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Epikur (1991). List etyczny do Menoikeusa. Warszawa: PWN.

Ferry, L., Vincent, J.D. (2003). Co to jest człowiek? Warszawa: PIW.

Frączek, Z. (2002). Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Gajda, J. (2000). Edukacja zorientowana na XXI wiek. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gołaszewska, M. (1987). W poszukiwaniu porządku świata. Warszawa: PWN. Gołaszewska, M. (1990). Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej. Warszawa: PWN.

Gołaszewska, M. (1994). Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości. Warszawa: PWN.

Ingarden, R. (2009). Książeczka o człowieku. Kraków: Znak.

Jedynak, A. (2008). Odpowiedzialność w globalnej wiosce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Jonas, H. (1996). Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej. Kraków: Wydawnictwo Platan.

Kojot, J., Przybysz, P.J. (2002). Edukacja wobec wartości. Gdynia: Wydawnictwo AM.

Kowalczyk, S. (2011). Współczesny kryzys ideowo-aksjologiczny. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Marek-Bieniasz, A. (2006). Europejska filozofia starożytna. Wybrane szkoły i przedstawiciele. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Ostrowska, U. (2000). Aspekty aksjologiczne w edukacji. Olsztyn: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej.

Rawls, J. (1994). Teoria sprawiedliwości. Warszawa: PWN.

Serafin, K. (2013). Aksjologiczny wymiar tożsamości podmiotu osobowego w ujęciu Marii Gołaszewskiej. Świdnickie Studia Teologiczne, 10, s. 319–331.

Singer, P. (1997). O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej. Warszawa: PIW.

Skolimowski, H. (1991). Medytacje o prawdziwych wartościach człowieka, który poszukuje sensu życia. Wrocław: Wrocławska Oficyna Wydawnicza.

Spaemann, R. (2012). Kroki poza siebie. Przemówienia i eseje. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.

Stelcer, B. i in. (2013). Zdrowy człowiek i społeczeństwo w wizjach Alberta Schweitzera i Ericha Fromma. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego.

Tatarkiewicz, W. (2001). Historia filozofii. Warszawa: PWN.

Tischner, J. (2005). Świat ludzkiej nadziei. Kraków: Znak.

Wloka, A. (2013). Oblicza chciwości – wpływ chciwości na jakość życia i sposoby walki z chciwością. Kraków: Znak.

Zuziak, W. (2006). Społeczne perspektywy etyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Zuziak, W. (2012). Czy aksjologia może przezwyciężyć ponowoczesny kryzys wartości? Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 2, s. 295–310.

Żebrowski, J. (1996). Edukacja w społeczeństwie obywatelskim i system wartości. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Strony internetowe:

Podgórski, R., Kryzys tożsamości współczesnego człowieka w społeczeństwie ponowoczesnym. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/F/FA/rp_antropolog2.html#.