Education on the verge of changes
pdf

Keywords

cybernetics
education
knowledge management

Abstract

Contemporary change processes in the sphere of education are multi-context and determined by various factors. Undoubtedly, the factor organizing the discussion on the new model of education is the uncertainty related to the shape of the future. This uncertainty is caused by the direction of changes in the area of ​​functioning and development of societies and the emergence of the knowledge-driven economy. These changes, in turn, are the result of the impact of mega trends, including the development of new information and communication technologies (ICT), globalization of various spheres of life, progressive phenomena of socio-economic polarization, cultural changes, acceleration of migration processes, etc. These changes set the framework for processes of education and upbringing generate numerous challenges in educational activity related to fundamental issues: how to teach? by what methods? What kind of results to expect? (Wasyluk et al., 2020). Educational institutions play an important role in this process, including universities, “where self-steering prevails over learning, externally guided”(Laurisz, 2022). M. Mazur's (CTC) (1976) cybernetic character theory, pioneering on a global scale, is a proposition of a response to these educational challenges. This work is an attempt to use the CTC to identify the parameters of character of the studied students in the field of social work. The proposed solution may support didactic processes by optimally matching the efforts and capabilities of students to the needs of the education process.

https://doi.org/10.16926/pe.2022.15.13
pdf

References

Biriukow, B., Geller, J. (19830, Cybernetyka w naukach humanistycznych. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

Christ, M. (2013). Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów jako wyzwanie edukacyjne w XXI wieku (I/2013). Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Kwartalnik: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Colloquium/Colloquium-r2013-t-n1/Colloquium-r2013-t-n1-s19-36/Colloquium-r2013-t-n1-s19-36.pdf

Gomółka, Z. (2019). Cybernetyka w zarządzaniu organizacją. , Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Grover, V.K. (2016). Classroom Cybernetics: an Approach for Effective and Efficient Classroom Teaching (Vol.4, No.1), International Journal of Research in Advent Technology: https://www.researchgate.net/profile/Vijay-Grover-3/publication/290965145_Classroom_Cybernetics_an_Approach_for_Effective_and_Efficient_Classroom_Teaching/links/569ce9cb08ae5c9fe6c0ce46/Classroom-Cybernetics-an-Approach-for-Effective-and-Efficient-Classroom-Teaching.pdf

Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2020). Teorie osobowości, Warszawa: PWN.

Karney, J.E. (1998). Człowiek i praca. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Warszawa: Międzynarodowa Szkoła Menedżerów.

Kossecki, J. (2001). Socjotechnika, socjocybernetyka, psychocybernetyka, Skrypt dla oficerów policji. Kielce: Wydawnictwo WZiA Akademii Świętokrzyskiej, Kielce i in.

Laurisz, N., Mazur, S., Sanak‑Kosmowska, K. ( 2022), Uniwersytet i edukacja wobec wyzwań współczesności, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Linton, R. (2019). Kulturowe podstawy osobowości. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Mazur, M.(1976). Cybernetyka i charakter, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Mazur, M. (1983). Homeostaza społeczna. W: M. Pęcherski i J. Tudrej (red), Procesy samoregulacji w oświacie. Problemy homeostazy społecznej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.

Mazur, M. (1999). Cybernetyka i charakter. Warszawa: Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jasińskiego.

Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pawlak, A. (2020). The forgotten Genius. Prof. Marian Mazur and the Polish School of Cybernetics (5(87), 5-14). E-Mentor. Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie: doi.org/10.15219/em87.1488

Piasecka, M. ( 2015). Między porządkiem a chaosem, Podstawy Edukacji, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, T.8: DOI 10.16926/pe.2015.08.01

Staffova, V. (2017). Conceptual cybernetic model of teaching and learning (issue 2, p.p. 80-83). International Scientific Journal "Mathematical modeling” : https://stumejournals.com/journals/mm/2017/2/80.full.pdf

Strelau J. (2006). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Wasyluk, P., Kucner, A., Waceiwcz, G. (2020), Edukacja przyszłości. Raport. Analiza i kreowanie trendów. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

Wilsz, J. ( 2008). Mechanizmy zwiększające samosterowność człowieka w procesie edukacji ogólnotechnicznej. In: W. Furmanek, W. Walat (red.). Problemy współczesnej dydaktyki techniki. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Problemy_Profesjologii/Problemy_Profesjologii-r2008-t-n1/Problemy_Profesjologii-r2008-t-n1-s13-23/Problemy_Profesjologii-r2008-t-n1-s13-23.pdf

Wilsz, J. (2012). Paradygmat systemowy – badania i metody systemowe. In: T. Lewowicki, J. Wilsz, I. Ziaziun, N. Nyczkało ( red.) Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia (nr XIV). Częstochowa – Kijow: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Zaniewski, Z. ( 2003). ZZL w Oświacie. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.

Ziębacz, I. (2022), Examination of The Features of Character in a Cybernetic Approach as Condition of Knowing The Causes of Human Behavior, 39th IBIMA Conference on 30-31 May 2022 Granada, Spain, conference proceedings: https://ibima.org/accepted-paper/examination-of-the-features-of-character-in-a-cybernetic-approach-as-condition-of-knowing-the-causes-of-human-behavior/

Ziębacz, I. ( 2022), Knowledge management, including the cybernetic theory of human character, European Conference on Knowledge Management (ECKM) in Naples, Italy1-2 September 2022, conference proceedings: https://papers.academic- conferences.org/index.php/eckm/issue/view/8/12

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji