Abstract
Pop culture, as an, at least aporetic phenomenon, in its modern, not earlier known, unheard-of diplay shows itself as a huge crisis and, at the same time challenge for traditionally-understood education, strongly existing in educational institutions and systems, which seems inadequate in the presence of modern requirements. The remedy for this problem Aldona Pobojewska sees in the humanities, more precisely – in philosophy. What really matters is philosophy-ing understood as a peculiar paradigm – educationally common, the standard model of which are workshops on philosophical thoughts. This text is a kind of critical attempt to investigate this suggestion in terms of modern, pop-cultural situation of education, for which is the suggestion both a diagnosis and a remedy.
References
Albert, K. (1991). O Platońskim pojęciu filozofii (tłum. J. Domański). Warszawa: IFIS PAN.
Heidegger, M. (2002). Co zwie się myśleniem? (tłum. J. Mizera). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jan Paweł II. (1980). Przyszłość człowieka zależy od kultury. Przemówienie wygłoszone 2 czerwca 1980 roku w UNESCO, http://wiez.pl/laboratorium/teksty.php?przyszlosc_czlowieka_zalezy_od_kultury_przemowieni&p=3 (stan z dn. 21.10.2020)
Jan Paweł II. (1998). Encyklika Fides et ratio, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/fides_ratio_0.html (stan z dn. 21.10.2020)
Kołakowski, L. (1990). Horror Metaphysicus, Warszawa: Res Publica.
Kożuchowski, J. (2009). Kontrowersyjna natura filozofii. Wizja Roberta Spaemanna, Studia Elbląskie 10, 369-383.
Mizińska, J. (2001). Filozofowanie: pasja czy misja?. W: D. Probucka, A. Olech,
M. Woźniczka (red.), Pasja czy misja?: o uczeniu filozofii (s. 11-16). Częstochowa: Wydawnictwo WSP.
Murzyn, B. (2010²). Filozofia nauczania wychowującego J.F. Herbarta. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Pawłowski, K. (1995). Filozofia jako ćwiczenie się w mądrości, Folia Philosophica 13, 123-138.
Płóciennik, M. (2020). O współczesnej (bez-)użyteczności mnicha i filozofa, https://filozofuj.eu/michal-plociennik-o-wspolczesnej-bez-uzytecznosci-mnicha-i-filozofa/ (stan z dn. 25.10.2020)
Pobojewska, A. (2019). Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Ricouer, P. (2003). O sobie samym jako innym (tłum. M. Adaszewski). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sosnowska, P. (2015). Arendt i Heidegger. Pedagogiczna obietnica filozofii. Kraków: Universitas.
Spaemann, R. (1997). Kontrowersyjna natura filozofii. (tłum. J. Merecki), Ethos nr 1 (37) -4, 36-50.
Stachewicz, K. (2009). Kilka uwag o racjonalności. Wprowadzenie, Osoba i racjonalność. Filozofia chrześcijańska t. 6, 9-15.
Stróżewski, W. (1983). Racjonalizm i metaracjonalizm, Studia Filozoficzne nr 5-6, 39-56.
Szary, S. (2015). „Myślenie pozwala być”. Filozofia jako autopedagogika, Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie, Seria Pedagogiczna Nr 7, z. 14, 25-39.
Unamuno de, M. (1984). O poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów (tłum. H. Woźniakowski, Kraków-Wrocław: Wydawnictwo Literackie.
hasło: Kultura popularna, https://pl.wikipedia.org/wiki/Kultura_popularna (stan z dn. 25.10.2020).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Podstawy Edukacji