Дата публікації: 2019-10-041

Kwartety smyczkowe – testament Góreckiego zakorzeniony w tradycji

Monika KARWASZEWSKA
Edukacja Muzyczna
Розділ: Статті
https://doi.org/10.16926/em.2014.09.08

Анотація

Kwartety smyczkowe, nazywane przez Góreckiego „muzyką na cztery instrumenty”, napisał kompozytor specjalnie dla amerykańskiego zespołu muzyków Kronos Quartet. Wszystkie trzy powstały w „okresie późnym” twórczości, jako symbol intymnej wypowiedzi kompozytora w latach 1988–1990–1994 (2005). Interesujący jest los zwłaszcza kwartetu ostatniego, który cze-kał na swą premierę aż dekadę. Kwartety te, ze względu na użyty w nich materiał muzyczny odwołujący się do dziedzictwa polskiej kultury stanowić mogą rodzimy testament. Odwołania te są różne: od aluzji do renesansowych źródeł, poprzez wątki Chopinowskie, autonomiczności gatunkuGórecki nadał utworom tytuły, które sugerują rodzaj zacytowanego autentyku. Artykuł ma na celuprzedstawienie stopnia tych nawiązań.

Завантажити файли

Правила цитування

KARWASZEWSKA, M. (2019). Kwartety smyczkowe – testament Góreckiego zakorzeniony w tradycji. Edukacja Muzyczna, 9, 113–130. https://doi.org/10.16926/em.2014.09.08

Cited by / Share

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.