Opublikowane: 06.10.2025 01.05.2020

Warszawskie sezony Salomei Kruszelnickiej (1898–1902)

Magdalna Dziadek ORCID

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony omówieniu działalności artystycznej Salomei Kruszelnickiej w latach 1898–1902. Uwzględniono przede wszystkim jej występy na scenie operowej Warszawskich Teatrów Rządowych. Relację uzupełniono sprawozdaniem na temat pozostałych działań artystki w tym okresie. Praca została napisana w oparciu o materiał źródłowy zebrany w prasie wychodzącej w ośrodkach polskich, Lipsku („Signale für die musikalische Welt”) i Petersburgu (polskojęzyczny tygodnik „Kraj”). Recenzje poświęcone występom Kruszelnickiej stanowią cenny dokument recepcji jej sztuki, a przy okazji tworzą ciekawy obraz wycinka warszawskiej kultury muzycznej prze- łomu XIX i XX wieku – czasu, w którym starły się ze sobą tradycyjne poglądy na sztukę z prądami modernistycznymi.

Słowa kluczowe:

Salomea Kruszelnicka, wokalistyka operowa, opera warszawska, polska kultura muzyczna w czasach zaborów, polska krytyka muzyczna przełomu XIX i XX wieku

Podobne artykuły

31-40 z 94

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Zasady cytowania

Warszawskie sezony Salomei Kruszelnickiej (1898–1902). (2020). Edukacja Muzyczna, 14, 17-75. https://doi.org/10.16926/em.2019.14.02

Cited by / Share

Jak cytować

Warszawskie sezony Salomei Kruszelnickiej (1898–1902). (2020). Edukacja Muzyczna, 14, 17-75. https://doi.org/10.16926/em.2019.14.02

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.