Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Czy analiza transakcyjna może stać się pomocnym „narzędziem” w pracy nauczyciela?

Autor
  • Małgorzata Lubojańska, mgr

Abstrakt

Taking into consideration three spheres – economical, sociological and psychological – which have an impact on the image of education, it should be noticed that the support coming from the last of these spheres is the most important for teachers. It is enough to analyze only one area of school ife, i.e. evaluation, to conclude that it generates a lot of emotions and conflicts. Getting to know the basics of transactional analysis, especially the concepts like: ego states, strokes, script, transactions (simple, crossed, duplex), and life positions, may be the beginning of a new approach to relationships (and not just relationships) that take place in school, which in turn may lead to the formation of long-term and positive communication. Perhaps the awareness of the existence of dif- ferent ego states or transactions will be helpful in reducing conflicts in emotionally difficult situa- tions. Of course, transactional analysis is not a magic cure which heals relationships between peo- ple, but this theory can become a useful tool that gives us the ability to analyze not only someone else’s behavior but, first of all, our own. And it can provide teachers with great support in creating their non-narcissistic visions of reality.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Małgorzata Lubojańska, mgr

    magister filologii klasycznej i kultury antycznej, nauczyciel z wieloletnim sta-żem, od 2007 konsultant w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu. Obszary zainteresowań zawodowych to: procesy indywidualiza- cji nauczania ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania metod pracy, oce- niania i samooceny oraz planowania dydaktycznego; wykorzystanie w edukacji możliwości, jakie daje metoda tutoringu; wykorzystanie modeli Edukacyjnej Wartości Dodanej do analizy działań szkoły. Autorka publikacji na temat oceny i samooceny, tutoringu, indywidualizacji nauczania.

Cover Image
Pobrania
Opublikowane
17.12.2013
Dział
Z doświadczeń praktyka
Licencja

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Lubojańska, M. (2013). Czy analiza transakcyjna może stać się pomocnym „narzędziem” w pracy nauczyciela?. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2, 117-123. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/EAT/article/view/31