Good practices in the field of military training in the field of cybersecurity
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.27Keywords:
good practices, training, cybersecurity, IT, ICT, information security, administration, Help Desk, Service DeskAbstract
The aim of the article was to determine the impact of good practices in the IT area on the training of soldiers in the area of cybersecurity. In order to achieve the goal, the author in the article characterized the centers and forms of training in the Armed Forces in the field of cybersecurity and determined the impact of the increasing number of basic and dedicated IT services, as well as technical and organizational solutions of command support systems on the process of training soldiers of the Communications and IT Forces in the field of cybersecurity. As a practical goal of the article, the author has adopted the determination of the probable direction of change in the method of training in terms of implementation and expansion of ICT systems and services used. In the article, the author presented the capabilities that should be achieved by military IT specialists in order to effectively perform tasks, characterized good practices used in the ICT support system. The cognitive objective of the article was to identify the determinants that affect
Downloads
References
Bogdański A., (2022), Federated Mission Networking w ujęciu narodowych
dokumentów doktrynalnych: aspekt bezpieczeństwa teleinformatycznego
w: Bezpieczeństwo działań w cyberprzestrzeni: wybrane aspekty, Tom 2, wydanie 1, Techniczne aspekty cyberprzestrzeni, (red.) Marczyk M., Stolarz M., Terebiński B., Warszawa, Polska: Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej, s. 49-67, ISBN 978-83-8263-226-2.
Bogdański A., Barański Ł., (2014), Wybrane rozwiązania oraz usługi wdrożone w sieciach teleinformatycznych Wojsk Lądowych, Selected solutions and services implemented in land forces ict networks, wydanie 1, Warszawa, Polska: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Bezpieczeństwo i Administracja Zeszyty Naukowe Wydziału Bezpieczeństwa Narodowego, 1 (1), s. 167-180, ISSN 2353-8872.
Bogdański A., Zelichowski A., (2013), Możliwości wykorzystania wojskowych sieci informatycznych w celu prowadzenia badań społecznych w resorcie obrony narodo-wej, Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, 2 (6), s. 5-19, ISSN 2299-2316. Obron-nosc_Zeszyty_Naukowe_Wydzialu_Zarzadzania_i_Dowodzenia_Akademii_Obrony_Narodowej-r2013-t-n2(6)-s5-19.pdf (muzhp.pl)
Borawska-Kalbarczyk K., (2024), Edukacja jutra wobec wykorzystania technologii cyfrowych, Edukacja jutra red. Morańska D., Oleśkiewicz P., s. 147-159, ISBN 978-83-68024-07-4.
Ostolski P., (2021), Culture functions for creating secirity cultureSecurity Dimensions, 37 (3/2021), DOI 10.5604/01.3001.0015.3294, s. 78-90.
Ostolski P., (2020), Kompetencje nauczyciela przedmiotu edukacja obywatelska, Proces Kształcenia uczniów wybranych klas mundurowych szkół ponadgimnazjal-nych prowadzących przedmiot nauczania edukacja wojskowa, (red.) Ostolski P., Le-śniewski Z., Warszawa, Polska: Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej, s. 183-193, ISBN 978-83-7523-784-9.
Pelc M., (2012) Elementy Metodologii Badań Naukowych, wydanie 1, Wydawnictwo: Akademii Obrony Narodowej, ISBN 978-83-7523-167-0. Program szkolenia pododdziałów wojsk łączności i informatyki (2019) wyd. Dow. Gen. wewn. 79.
Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 listopada 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie korpusów osobowych, grup osobowych i specjalności wojskowych (Dz.U.2023.2606).
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/zmiana-rozporzadzenia-w-sprawie-korpusow-osobowych-grup-osobowych-i-21901485 Pobrane 30 sierpnia 2024.
Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl/slowniki/szkolenie.html Pobrane 30 sierpnia 2024.
Ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, Dz.U.2024.248.
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/obrona-ojczyzny-19220069 Pobrane 30 sierpnia 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrzej Bogdański
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license