Determinants of functional diagnosis and strategies of work in school relations with students with diverse educational needs
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.19Keywords:
determinants of functional diagnosis, diagnostic process, school functional assessment process, strategies for working with students in an institution available to general public, students with diverse educational needsAbstract
Currently, functional diagnosis is becoming an essential part of teaching and learning processes at school. It allows for the identification of students’ needs and the adaptation of teaching strategies to the individual skills and abilities of each student. To properly perform a functional diagnosis, it is necessary to consider many conditions. This paper focuses on the analysis of the most current concepts concerning the essence, assumptions, characteristics and principles related to the functional diagnostic process, which are the result of many years of theoretical, practical and scientific work of a large group of specialists investigating this issue. The paper also presents a fragment of the author’s research on the perception of functional diagnosis and its determinants in the current educational reality by active teachers and students of special education. A qualitative strategy was used. The method of a semi-structured, individual written interview was applied. This study also contains conclusions from the research, observations and implications for pedagogical practice regarding factors that may foster better effectiveness of the diagnostic process and the strategies applied in educational and therapeutic work with students with diverse needs in institutions available to general public.
Downloads
References
References
Béland, S. , Marcoux, G. (2016). Regards sur l’évaluation diagnostique. Mesure et évaluation en éducation,3, 1-5. DOI https://doi.org/10.7202/1034.
Bugdalski, B. (2024). Szykuje się nowy obowiązek w szkołach. Będą robili diagnozę funkcjonalną. https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/. Pobrane 22 kwietnia 2024.
Byra, S. (2022). Szkolna ocena funkcjonalna w kontekście Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF): Szkolna-ocena-funkcjonalna-a-ICF.pdf (us.edu.pl). Pobrane 22 kwietnia 2024.
Cieszyńska-Rożek, J.,Korendo,M. (2021). Dymensjonalna diagnoza rozwoju dziecka. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Cytowska, B. (2006). Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W. B. Cytowska, B. Winczura (red.) Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne (s. 53-64). Kraków: Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Domagała – Zyśk, E., Knopik, T., Oszwa, U. (2018). Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Roczniki Pedagogiczne,3, 77-90. DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2018.10.3-5.
Domagała-Zyśk, E. i in. (2023). Szkolna ocena funkcjonalna. Przebieg procesu w aspekcie aktywności i uczestnictwa. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Florian, L., Camedda, D. ( 2019). Enhancing teacher education for inclusion. European Journal of Teacher Education, 1,4-8.DOI https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1707579.
Gałecki, P., Święcicki, Ł. (2015).Desk Reference to the Diagnostic Criteria From DSM-V, American Psychiatric Association. Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban& Partner.
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Krause, A. (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kwasiborska-Dudek, J., Emiluta-Rozya D. (2020). Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA UNIVERSALIS.
Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.), Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości(s.160-166). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Marcinkowska, B. (2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. W. J. Głodkowska (red.) Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania – wspólna misja (s.239-247). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Niemiec, M. (2018). Diagnozowanie sytuacji rodzinnej osób z niepełnosprawnością – obszary, problemy, aspekty etyczne. W: M. Penczek, A. Szafrańska (red.), Wybrane przestrzenie niepełnosprawności. Teoria, diagnoza, badania (s.45—56). Kraków: Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Otrębski, W. i in.(2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia specjalistycznego. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Shimada, N. (2023). Edukacja. Znaczenie rozwoju prawej pókuli w dzieciństwie. Wydawnictwo bookreader.
Skulicz, D. (2010). Badania opisowe i badania diagnostyczne. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s.221—236). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne . Palka
Trochimiak, B., Gosk,U. (2012). Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (s.140—180). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Ziemski, S. (1973). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marta Ewa Niemiec
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license