Tutoring: meanings attributed to the concept by tutors. An analysis of the semantic field

Tutoring: meanings attributed to the concept by tutors. An analysis of the semantic field

Authors

  • Monika Czyżewska Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Ewa Duda Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie,
  • Magda Lejzerowicz Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Anna Perkowska-Klejman Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Ada Sarnat-Ciastko Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Edyta Zawadzka Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2023.12.13

Abstract

The aim of the conducted research was to determine how academic teachers-tutors conducting tutoring activities understand the term tutoring. The research material comprised transcripts of a focus interview conducted in February 2022 with tutors participating in the programme 'Masters of Didactics - Implementation of the Tutoring Model' at the Maria Grzegorzewska University. The transcripts were prepared by the researchers who authored this text. The study's results were analysed using the qualitative approach of semantic field analysis, which was developed by Regine Robin and her colleagues and modified by Barbara Fatyga. The theoretical foundation for this study is based on semantic field theory. The analysis process employed the qualitative data analysis software MAXQDA. The conclusions drawn from the analysis suggest that reconstructing the network of meanings can lead to a more accurate understanding of the term 'tutoring' from the perspective of the university teachers-tutors participating in the programme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berger, P., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. War-szawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bojanowicz, J. (2022). Środowisko akademickie jako przestrzeń kształtowa-nia kompetencji społecznych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 35(2), 177–195; http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.

Cieszyńska, A., Dudziak, R. (2022). E-tutoring akademicki – edukacja sperso-nalizowana na odległość. In: M. M. Chrzanowski, I. Żeber-Dzikowska, J. Chmielewski (eds.), Doskonalenie dydaktyki szkolnej i akademickiej (pp. 10–20). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Ochrony Środowiska, Pań-stwowy Instytut Badawczy w Warszawie.

Czyżewska, M., Mastela, O., Winiarska-Brodowska, M. (2022). W stronę re-fleksyjnej praktyki i dialogicznej informacji zwrotnej w synchronicznym i asynchronicznym nauczaniu (zdalnym). Inspiracje dydaktyczne z Aarhus University. In: I. Maciejowska, A. Sajdak-Burska (eds.), Dydaktyka aka-demicka – nowe konteksty, nowe doświadczenia (pp. 107–118). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dąbrowska, I., Dąbrowska, M. (2022). Tutoring w środowisku akademickim: od indywidualnego doświadczenia pracy z tutorem do tutoringu rówie-śniczego. Rozprawy Społeczne, 16(1), 1–19; http://dx.doi.org/10.29316/rs/146910.

Dziedziczak-Foltyn, A., Karpińska-Musiał, B., Sarnat-Ciastko, A. (2020). Tuto-ring drogą do doskonałości akademickiej. Percepcja i implementacja personalizacji kształcenia w polskim szkolnictwie wyższym latach 2014–2019. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Fatyga, B. (2000). Charakterystyka świata społecznego w polach semantycz-nych. In: B. Fatyga (ed.), DWIE EUROPY. Młodzi Niemcy i młodzi Polacy - wzajemne postrzeganie pod koniec wieku (pp. 41–71). Warszawa: Fun-dacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Jarmoszuk, Z. (2001). Pole semantyczne terminu kultura w definicjach kul-tury. Zagadnienia Informacji Naukowej, 1(77), 17–34.

Karpińska-Musiał, B. (2019). Academic tutoring as quality teaching: how to empower students on their way to self-actualization and development? In: Z. Kovács, A. Wach (eds.), Supporting doctoral students in their teaching role: handbook for teaching in higher education (pp. 96–104). Budapest: Eötvös University Press.

Kędzierski, W., Wawrzykowski, J., Jamioł, M., Kankofer, M. (2022). Efekty stosowania tutoringu w nauczaniu studentów weterynarii przedmiotów podstawowych. Medycyna Weterynaryjna, 78(7), 355–358; http://dx.doi.org/10.21521/mw.6666.

Kowalkowska, A. (2022). Esej naukowy jako trening przed pisaniem pracy dyplomowej. Tutoring Gedanensis, 7(3), 5–13; http://dx.doi.org/10.26881/tutg.2022.3.01.

Kwaśny, J., Żur, A. (2019). Tutoring a kształtowanie kompetencji przedsię-biorczych – studium przypadku Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Edu-kacyjnej. Horyzonty Wychowania, 17(43), 85–94; http://dx.doi.org/10.17399/HW.2018.174307.

Lejzerowicz, M. (2021). Inkluzja czy wykluczenie osób z niepełnosprawno-ścią na poziomie kształcenia wyższego w Polsce. In: E. M. Kulesza, D. Al-Khamisy, P. Zalewska (eds.), Od integracji do inkluzji: 30 lat edukacji in-tegracyjnej – idea i rzeczywistość (pp. 191–209). Warszawa: Wydawnic-two Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Machowska-Okrój, S. (2023). Tutoring jako metoda rozwoju studenta w kon-tekście obowiązującego paradygmatu oraz jako element doskonalenia jakości kształcenia. Teoria i Praktyka Dydaktyki Akademickiej, 2(1), 1–20.

Perkowska-Klejman, A. (2023). Charakterystyka refleksyjności i innych po-tencjałów edukacyjnych studentów biorących udział w tutoringu aka-demicki. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online], 44(2), 123–150; http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.017.

Robin, R. (1980). Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Lek-sykologii Politycznej w Saint-Cloud. In: M. Głowiński (ed.). Język i społe-czeństwo (pp. 205–282). Warszawa: Czytelnik.

Schütz, A. (1962). The Problem of Social Reality: Collected Papers I. The Hague: Martinus Nijhoff.

Sperber, D., Wilson, D. (2011). Relewancja. Komunikacja i poznanie. Kra-ków: Tertium.

Trier, J. (1931). Der deutsche Wortschatz im Sinnbezirk des Verstandes. Hei-delberg: Winter.

Ullmann, S. (1972). Semantics. In: T. A. Sebok (ed.), Current Trends in Lin-guistics. Hague: Mouton & Co. N.V.

Waszczuk, J., Konowaluk-Nikitin, H., Pawłowicz-Sosnowska, E. (2022). Zasto-sowanie metody tutoringu w procesie kształcenia studentów kierunków pedagogicznych w czasie zdalnej edukacji. In: H. Chodkiewicz, I. Dą-browska, B. Struk (eds.), Praca indywidualna i grupowa w nauczaniu tradycyjnym i zdalnym: możliwości i ograniczenia (pp. 151–158). Biała Podlaska: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Papieża Jana Pawła II.

Włodarczyk, R.W. (2018). Tutoring akademicki w Polsce – możliwości i wy-zwania. Horyzonty Wychowania, 17(43), 73–83; http://dx.doi.org/10.17399/HW.2018.174306.

Zawadzka, E. (2022). Mosaic Nature of Dialogue in Academic Tutoring. Hory-zonty Wychowania, 21(60), 81–90; http://dx.doi.org/10.35765/hw.2022.2160.09.

Zhou, W. (2001). A new research on English semantic field. Journal of Bei-jing International Studies University, 102, 30–35.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Czyżewska, M., Duda, E., Lejzerowicz, M., Perkowska-Klejman, A., Sarnat-Ciastko, A., & Zawadzka, E. (2023). Tutoring: meanings attributed to the concept by tutors. An analysis of the semantic field. The Educational Transactional Analysis, (12), 233–245. https://doi.org/10.16926/eat.2023.12.13

Issue

Section

Research Raports
Loading...